22 augustus 2025

Review: Avi C. Engel - Mote

Avi C. Engel blijft maar strooien met bijzondere albums en ook het net wat voller en toegankelijker klinkende Mote is weer een album met een uniek eigen en zonder uitzondering echt wonderschoon geluid
Via de bandcamp pagina van Avi C. Engel uit Toronto is een enorme hoeveelheid interessante muziek te beluisteren. Mote is hier voor de afwisseling niet te vinden, maar het is wederom een heel mooi album met een uniek eigen geluid. Het is wel het vertrouwde Avi C. Engel geluid, wat betekent dat het tempo laag ligt, dat de instrumentatie sober maar ook bijzonder en sfeervol klinkt en dat Avi C. Engel indruk maakte met hele mooie zang. Het is misschien niet de makkelijkste muziek en het klinkt zeker niet alledaags, maar ik zou het bijzondere muzikale universum van de muzikant uit Toronto zeker eens bezoeken. Grote kans dat je daar geen spijt van krijgt.



De Canadese muzikante Clara Engel maakte in eigen beheer een enorme stapel albums, die vooral via bandcamp werden verspreid. De muzikant uit Toronto gaat inmiddels al non-binair persoon door het leven en noemt zichzelf tegenwoordig Avi C. Engel. Ook onder deze naam zijn al een aantal opvallende en bijzonder mooie albums verschenen, waaronder aan het begin van het jaar nog een hele mooie, en deze kregen onlangs gezelschap van het album Mote. 

Het is een album dat vreemd genoeg niet is te vinden op de bandcamp pagina van Avi C. Engel, maar uitsluitend op de bandcamp pagina van het Britse label Fenny Compton, dat het album heeft uitgebracht. Het is misschien wat verwarrend, maar het is op hetzelfde moment geweldig nieuws dat er een label is dat open staat voor de fascinerende muziek van de Canadese muzikant. 

De meeste albums van Avi C. Engel en Clara Engel zijn gemaakt zonder gastmuzikanten, maar op Mote duiken er een aantal op. Het heeft geen hele grote gevolgen gehad voor het geluid, want het is een typisch Avi C. Engel album geworden. Op Mote staan de akoestische gitaar en de prachtige stem van de Canadese muzikant centraal, maar net als op de vorige albums duiken ook een aantal wat obscure instrumenten op, waaronder dit keer de gudok, een Russisch strijkinstrument. 

Avi C. Engel voegt bovendien baslijnen toe, waarna gastmuzikanten nog klarinet, melodica en pedal steel klanken toevoegen aan het stemmige en toch ook sobere geluid op het album. Door net wat extra instrumenten toe te voegen klinkt Mote wat voller en wat warmer en ook wat toegankelijker dan een aantal recente albums van Avi C. Engel, al moeten de verschillen niet worden overdreven. Ook Mote werd bij Avi C. Engel thuis opgenomen en de Canadese muzikant tekende zelf voor de productie.

Ook Mote bevat vooral zich langzaam voortslepende songs waarin de muziek en de zang elkaar fraai versterken. Het zijn songs die best bezwerend mogen worden genoemd en soms bijna hypnotiserend, maar ik vind de muziek van Avi C. Engel eerder aards dan zweverig. Het is allemaal bijzonder fraai opgenomen, waardoor de instrumenten stuk voor stuk goed hoorbaar zijn en de stem van Avi C. Engel nog wat mooier door de speakers komt. 

De Canadese muzikant wordt inmiddels al vele jaren in zeer kleine kring bejubeld, ook in Nederland, maar bij ieder nieuw album is het maar weer afwachten of het album aandacht krijgt. Dat is bij Mote niet anders en misschien krijgt het album zelfs wel minder aandacht omdat het niet op de bekende plek te vinden is, maar ook het nieuwe album van Avi C. Engel verdient veel meer aandacht dan het krijgt. 

Ik had het album in eerste instantie zelf ook gemist, maar het is een van de mooiere albums van Avi C. Engel tot dusver, waarbij het echt prachtige geluid een belangrijke rol speelt. Ik begrijp best dat de muziek van de Canadese muzikant niet snel hele volksstammen gaat aanspreken, maar de echt wonderschone songs op Mote moeten toch een breder publiek kunnen aanspreken dan Avi C. Engel tot dusver doet. In Nederland besteden tot dusver alleen de krenten uit de pop en de Subjectivisten aandacht aan de prachtige muziek van Avi C. Engel. Dat ook laatstgenoemde over het algemeen extreem positief is over de albums van de muzikant uit Toronto moet toch ook wat zeggen. Erwin Zijleman

Het nieuwe album van Avi C. Engel is verkrijgbaar via de bandcamp pagina van het Britse label Fenny Compton: https://fennycompton.bandcamp.com/album/fc8-mote. De overige albums via: https://aviengel.bandcamp.com.