Laat ik eerlijk zijn. Toen ik voor het eerst hoorde van het plan van Margriet Sjoerdsma om een eerbetoon aan Eva Cassidy te maken, vond ik dit een onzinnig of zelfs volslagen idioot plan. De Amerikaanse singer-songwriter Eva Cassidy overleed in 1996. Ze was pas 33 jaar en stond aan het begin van een mooie carrière. Toen Eva Cassidy in de winter van 1996 overleed was er nog geen plaat van haar verschenen. Sinds haar dood verscheen een handvol platen, stuk voor stuk een postuum eerbetoon aan deze unieke zangeres. Waarom zou je hier als Nederlandse zangeres nog een eerbetoon aan toe willen voegen. De stem van Eva Cassidy is uniek en van een ongekende zuiverheid en schoonheid, wat het maken van een eerbetoon bij voorbaat tot een vrijwel kansloze missie maakt. Ook van het eren van de songs van Eva Cassidy is geen sprake, want de Amerikaanse vertolkte in de jaren voor haar trieste dood vrijwel uitsluitend songs van anderen. Waarom staat A Tribute To Eva Cassidy van Margriet Sjoerdsma dan toch op de krenten uit de pop? Dat is eenvoudig. Op voorhand was er misschien wel iets aan te merken op het plan van Margriet Sjoerdsma, maar het resultaat mag er zijn. Sterker nog, A Tribute To Eva Cassidy van Margriet Sjoerdsma is een wonderschone plaat, die uiteindelijk op onverwachte wijze het werk van de afgelopen jaren toch weer wat vergeten Eva Cassidy eert. Op haar eerbetoon aan Eva Cassidy laat Margriet Sjoerdsma zich bijstaan door Dan Cassidy; de broer van Eva die ook te horen was op een aantal van haar later verschenen platen. Dan voorziet een aantal songs van fraai vioolspel, dat prachtig kleurt bij het mooie en afwisselende gitaar en dobro spel op de plaat. Naast een stemmige bas moeten we het verder alleen doen met de stem van Margriet Sjoerdsma, maar dat is zeker geen straf. Margriet Sjoerdsma beschikt net als Eva Cassidy over een mooie heldere stem, maar ze probeert gelukkig nergens als Eva Cassidy te klinken. Ook de instrumentatie klinkt anders dan op de platen van Eva Cassidy. Het geluid van Margriet Sjoerdsma is wat traditioneler, ingetogener en rootsier en klinkt buitengewoon stemmig en verzorgd. Ook op de songkeuze van Margriet Sjoerdsma valt weinig aan te merken. Ze kiest voor een aantal songs die inmiddels vrijwel onlosmakelijk met Eva Cassidy zijn verbonden als Cindy Lauper’s Time After Time en Fields Of Gold van Sting, maar ze is ook niet bang voor wat minder bekende songs uit het repertoire van Eva Cassidy. A Tribute To Eva Cassidy doet uiteindelijk geen poging om te klinken als Eva Cassidy, maar eert haar vermogen om met haar stem en emotie in de songs van anderen te kruipen en deze songs vervolgens eigen te maken. Eva Cassidy kon dit als geen ander, maar ook Margriet Sjoerdsma slaagt hier glansrijk in. Net als de platen van Eva Cassidy zorgt dit eerbetoon aan de betreurde zangeres daarom voor kippenvel, bezinning en emotie. Ik had op voorhand flink wat twijfels, maar Margriet Sjoerdsma heeft ze allemaal weggenomen en heeft dit bovendien gedaan op even imposante als emotievolle wijze. Prachtige plaat en een mooi eerbetoon aan een unieke zangeres. Erwin Zijleman