Mary Gauthier debuteerde in 1997 met het compleet genegeerde Dixie Kitchen, maar brak in 1999, op 37-jarige leeftijd, door met het inmiddels bijna legendarische Drag Queens In Limousines.
Drag Queens In Limousines was en is een prachtige plaat, maar persoonlijk vind ik alle platen die volgden mooier. Filth & Fire (2002), Mercy Now (2005), Between Daylight And Dark (2007) en The Foundling (2010) waren stuk voor stuk platen die zich schaarden onder het beste dat de Amerikaanse rootsmuziek te bieden heeft en van deze platen was de laatste tot voor kort mijn favoriet. Tot voor kort, want met het onlangs verschenen Trouble & Love legt de singer-songwriter uit Thibodaux, Louisiana, de lat weer net een stukje hoger.
Het in Nashville opgenomen Trouble & Love volgt op een periode waarin Mary Gauthier een aantal persoonlijke vrienden verloor en ook nog eens haar relatie op de klippen zag lopen. Het zal dan ook niemand verbazen dat Trouble & Love een behoorlijk donkere plaat is. En behoorlijk donker is een understatement. Nu staat Mary Gauthier sowieso niet bekend om vrolijke meezingers en ook op haar vorige platen kwam de Amerikaanse singer-songwriter al het best tot haar recht wanneer je het leed met bakken van haar songs kon afscheppen.
Trouble & Love werd zoals gezegd opgenomen in Nashville, waar Mary Gauthier een beroep kon doen op een aantal geweldige muzikanten. Deze muzikanten zetten een intiem en stemmig bandgeluid neer dat live werd opgenomen en waarin de weemoedige vocalen van Mary Gauthier uitstekend gedijen. In dit hecht en meeslepend klinkende geluid valt vooral het prachtige gitaarwerk op; gitaarwerk dat overigens alleen maar mooier wordt wanneer aan het eind van de plaat ook nog eens gitaarlegende Duane Eddy opduikt voor een bijdrage.
Hoe mooi de muziek ook is, het zijn toch vooral de vocalen van Mary Gauthier die Trouble & Love zo indrukwekkend maken. In de acht tracks op de plaat, waarvan het merendeel overigens langer dan vijf minuten duurt, blikt Mary Gauthier terug op een zware periode in haar leven en maakt ze de luisteraar deelgenoot van alle misère die haar trof. Het komt hard aan, maar het is op hetzelfde moment van een ongelooflijke schoonheid en intensiteit.
De lichte snik in de stem van Mary Gauthier en haar zuidelijke tongval, zorgen voor nog net wat extra emotie, terwijl de wijze waarop onder andere Beth Nielsen Chapman, Darrell Scott en The McCrary Sisters de vocalen van Mary Gauthier versterken bijzonder trefzeker is.
Ik beluisterde Trouble & Love een week of wat geleden voor het eerst op een mooie zomerdag. Dat is misschien niet de meest geschikte setting voor de beluistering van de nieuwe plaat van Mary Gauthier, maar ik was direct onder de indruk. Zet deze plaat echter op als de zon onder is en de straten leeg zijn en Mary Gauthier snijdt met haar prachtsongs door de ziel.
Drag Queens In Limousines was 15 jaar geleden al goed genoeg om Mary Gauthier te scharen onder de beste vrouwelijke singer-songwriters in het rootssegment, maar sindsdien is ze alleen maar beter geworden. Veel beter. De ellende die Mary Gauthier de afgelopen jaren moest doorstaan gun je niemand, maar acht wat levert het een indrukwekkende plaat op. Erwin Zijleman