02 juni 2018

Karen Jonas - Butter

Bij de naam Karen Jonas denk ik nog steeds aan de band The Parlor Soldiers, die in de begindagen van deze BLOG flink wat indruk maakte met een zeer memorabel debuut (en direct ook zwanenzang). 

Karen Jonas heeft The Parlor Soldiers al lang achter zich gelaten en maakt inmiddels al een jaar of vier soloplaten. Met Oklahoma Lottery en Country Songs eiste Karen Jonas vol overtuiging een plek op in mijn jaarlijstje, waardoor ik heel nieuwsgierig was naar haar derde plaat. 

Butter heb ik al geruime tijd in mijn bezit, maar gisteren verscheen de plaat dan eindelijk en mag ik er iets over opschrijven. Dat doe ik graag want de derde plaat van Karen Jonas is me inmiddels zeer dierbaar. 

Op haar debuut bestreek de singer-songwriter uit Fredericksburg, Virginia, een breed palet binnen de alt-country, terwijl ze op haar tweede plaat ook aan de haal ging met, maar zich zeker niet beperkte tot de meer traditionele country. Op Butter slaat Karen Jonas nadrukkelijk haar vleugels uit. 

De Amerikaanse singer-songwriter heeft inmiddels een druk gezinsleven (op haar Instagram zag ik de afgelopen jaren een aantal kinderen opduiken), waardoor vooral de kleine uurtjes werden benut voor het opnemen van haar nieuwe plaat. Het is te horen op Butter, dat vaak de sfeer van de nacht ademt. 

Zoals gezegd slaat Karen Jonas op haar derde plaat haar vleugels uit. Flink wat tracks op de plaat zijn nog wel in het hokje alt-country te duwen, maar Karen Jonas schuwt op Butter ook uitstapjes richting countryrock, blues, soul, psychedelica en zelfs bigband jazz niet. Het maakt van Butter een verrassend veelzijdige plaat, maar een allegaartje is het zeker niet. 

Los van de verschillende genres die de plaat bestrijkt, wordt er continu intens en gloedvol gemusiceerd en verder is er altijd de bijzondere stem van Karen Jonas. Qua bereik of techniek verricht de singer-songwriter uit Virginia ook dit keer geen wonderen, maar Karen Jonas beschikt over een stem die van alles met je doet. Ook op Butter kan ze weer zwoel verleiden, maar je ook diep raken met emotievolle vocalen, die zorgen voor een gevoel van gelukzaligheid of juist melancholie. 

Butter is een plaat vol met buitengewoon aangename songs, maar luister wat beter en je hoort de intimiteit van de nachtelijke sessies en de klasse van Karen Jonas en de muzikanten die haar op haar derde plaat omringen. Zeker vergeleken met Country Songs klinkt Butter af en toe lekker lichtvoetig, maar steeds weer weet Karen Jonas te verrassen met prachtige accenten in de instrumentatie of met stembuigingen die de liefde voor haar muziek nog wat verder aanwakkeren. 

Het is knap hoe de Amerikaanse muzikante hier en daar afstand neemt van de traditionele country, maar deze vervolgens ook weer vol kan omarmen in een tearjerker van het meest trefzekere soort. Het is een kwaliteit die maar weinigen gegeven is.

Karen Jonas moest met Butter opboksen tegen twee platen die mijn jaarlijstje haalden, maar toen ik de plaat een paar keer had beluisterd, wist ik dat ze ook dit keer een gewonnen wedstrijd speelt. Butter was me na een paar keer horen dierbaar en is inmiddels een plaat die me op de meest uiteenlopende momenten op de knieën krijgt. Karen Jonas is nog relatief onbekend in (alt)country kringen, maar laat wederom horen dat ze me de allerbesten mee kan. Erwin Zijleman

Butter van Karen Jonas kan in diverse formaten worden verkregen via haar bandcamp pagina: https://karenjonasmusic.bandcamp.com/album/butter.