Ik ben lang niet in de stemming voor de vol geproduceerde countrypop zoals die de afgelopen twee decennia wordt gemaakt in Nashville, Tennessee, maar voor de krenten uit de countrypop maak ik graag een uitzondering. Vorig jaar leverde de Canadese muzikante Tenille Arts er een af met Love, Heartbreak, & Everything In Between en dat album krijgt deze week met Girl To Girl een uitstekende opvolger. Tenille Arts blijft ver verwijderd van de traditionele of alternatieve country, maar maakt countrypop met een hoofdletter P. Het geluid op het album is vol en wat aan de gladde kant, maar het klinkt fantastisch, net als de geweldige stem van Tenille Arts. Ik was weer onmiddellijk om.
De meeste liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek moeten er helemaal niets van hebben, maar op zijn tijd ben ik wel te porren voor goed gemaakte Nashville countrypop. De Canadese muzikante Tenille Arts leverde vorig jaar met Love, Heartbreak, & Everything In Between een uitstekend countrypop album en misschien wel het beste countrypop album van het jaar af en herhaalt dit kunstje op het deze week verschenen Girl To Girl.
Tenille Arts groeide op in het afgelegen Weyburn in de Canadese provincie Saskatchewan, maar trok een paar jaar geleden naar de hoofdstad van de countrypop, Nashville, Tennessee. Het heeft haar geen windeieren gelegd, want in Nashville heeft de Canadese muzikante het afgelopen jaar de nodige prijzen in de wacht gesleept.
Daar is wat mij betreft niets op af te dingen, want Love, Heartbreak, & Everything In Between had vorig jaar alles dat een goed countrypop album moet hebben en Girl To Girl heeft dat dit jaar. Ook het nieuwe album van Tenille Arts, haar derde, staat vol met buitengewoon aanstekelijke countrypop songs, die je na één keer horen mee kunt zingen.
Het album werd geproduceerd door een aantal gerenommeerde countrypop producers uit Nashville, die uiteraard een aantal gelouterde muzikanten naar de studio haalden. Girl To Girl klinkt dan ook fantastisch, al zullen liefhebbers van traditioneler klinkende Amerikaanse rootsmuziek het veel te glad vinden. Ik ben zelf ook niet altijd gek op dit soort volle en nagenoeg perfect klinkende producties, maar op een countrypop album wil ik het echt niet anders.
Vanwege de corona lockdowns had Tenille Arts wat meer tijd dan gepland voor het schrijven van songs voor haar nieuwe albums, wat heeft geleid tot een aantal persoonlijke songs, waarin de Canadese muzikante terugkijkt op haar jeugd. Net als op Love, Heartbreak, & Everything In Between laat Tenille Arts horen dat ze een veelbelovende songwriter is, al was er ook dit keer nog wat hulp van gerenommeerde songwriters uit Nashville nodig.
Ik heb al veel sterke punten van Girl To Girl genoemd, maar Tenille Arts weet zich te onderscheiden van de talloze concurrenten in het genre met haar stem. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Kacey Musgraves heeft Tenille Arts geen hele onderscheidende stem, maar het is er wel een die gemaakt is voor het genre. Het tilt het zo aangenaam en tegelijkertijd perfect klinkende album song na song nog een stukje op.
Girl To Girl is zoals gezegd niet heel geschikt voor liefhebbers van traditionele of juist alternatieve country, maar als je hart zo af en toe open gaat voor goed gemaakte countrypop is het derde album van Tenille Arts absoluut een aanrader. De Canadese muzikante jaagt er in nog geen drie kwartier dertien songs doorheen en het zijn dertien snoepjes. Het zijn snoepjes die zo nu en dan misschien wel wat eenvormig klinken, maar dat is misschien ook wel wat je verwacht of waar je zelfs op hoopt bij een zak snoepjes als deze.
Girl To Girl doet me nog het meest denken aan de countrypop albums van een jonge Taylor Swift. Of we in de toekomst ook van Tenille Arts succesvolle uitstapjes richting pop en uiteindelijk indiepop en indiefolk kunnen verwachten zal de tijd leren, maar de Canadese muzikante is er zeker getalenteerd genoeg voor. Op zijn minst een bijzonder aangename ‘guilty pleasure’, maar voor mij nu al veel meer. Erwin Zijleman