06 december 2023

Ghost Woman - Hindsight Is 50/50

De Canadees/Belgische band Ghost Woman wist op haar eerste twee albums de psychedelica en garagerock uit de jaren 60 fraai te reproduceren, maar kiest op album nummer drie voor een steviger en eigentijdser geluid
Ghost Woman had maar drie dagen nodig voor het opnemen van haar derde album Hindsight Is 50/50, maar de groei die de band laat horen is indrukwekkend. De band rond Evan John Uschenko is nog steeds niet vies van flink wat invloeden uit de psychedelica en garagerock zoals die in de jaren 60 werd gemaakt, maar laat op haar derde album in slechts anderhalf jaar tijd een wat eigentijdser geluid horen. De prachtige melodieën en de dromerige sfeer van de eerste twee albums zijn gebleven, maar ze zijn dit keer verpakt in een behoorlijk stevig en bij vlagen zelfs loodzwaar geluid. Het prachtige gitaarwerk tilt de songs van Ghost Woman nog een stukje verder op.



Ghost Woman is behoorlijk productief, want met Hindsight Is 50/50 levert de inmiddels Canadees/Belgische band al haar tweede album dit jaar af. Het eerder dit jaar verschenen Anne, If verscheen nog geen half jaar na het vorig jaar verschenen titelloze debuutalbum van de band, waardoor Ghost Woman binnen anderhalf jaar een oeuvre van drie albums heeft opgebouwd, wat knap is. 

De band trok in de zomer van 2022 makkelijk de aandacht met een album vol jaren 60 psychedelica en garagerock. Het debuut van Ghost Woman klonk alsof je een van de Nuggets box-sets had opengetrokken, waardoor de band rond Evan John Uschenko misschien niet de originaliteitsprijs verdiende, maar wel aangenaam bedwelmde met psychedelische klanken, ruw gitaarwerk, dromerige zang en heerlijke koortjes. De band leek op haar debuutalbum afkomstig uit een heel ver verleden, maar op een of andere manier klonk het debuutalbum van de band ook urgent en voorzichtig eigentijds. 

De band herhaalde dit kunstje op het begin dit jaar verschenen Anne, If dat niet alleen beter klonk, maar ook een net wat breder palet bestreek. Ook Anne, If citeerde nadrukkelijk uit de archieven van de psychedelica en garagerock uit de jaren 60, maar Evan John Uschenko sleepte er ook wat andere invloeden uit het decennium bij. Ook Anne, If klonk door alle invloeden uit het verleden bekend in de oren, maar het was lang geleden dat ik zo’n lekkere portie garagerock en psychedelica geserveerd had gekregen. 

Evan John Uschenko en drumster lle van Dessel, die nu samen met de voormalige voorman de band vormt, hebben over inspiratie kennelijk niet te klagen, want op de valreep van 2024 gooien ze er met Hindsight Is 50/50 nog een album tegenaan. Het is een album dat misschien begint waar de vorige twee albums ophielden, maar Hindsight Is 50/50 slaat ook zeker nieuwe wegen in. Ook op het derde album van Ghost Woman hoor je volop invloeden uit de garagerock en psychedelica uit de jaren 60, maar Hindsight Is 50/50 klinkt ook een stuk eigentijdser. 

Op Anne, If had ik af en toe associaties met het werk van The Jesus And Mary Chain uit de jaren 80, maar op Hindsight Is 50/50 maakt de band de sprong naar het heden, zonder alle inspiratie uit de jaren 60 te vergeten. Op Hindsight Is 50/50 is het geluid van Ghost Woman wat zwaarder aangezet en neigt het hier en daar zelfs naar stonerrock. De ritmesectie, met een hoofdrol voor het drumwerk van lle van Dessel, speelt wat intenser, maar het zijn vooral het scheurende gitaarwerk en de meedogenloze ridfs die de aandacht trekken.

Het stevigere en wat directere geluid op het derde album van Ghost Woman wordt nog altijd gecombineerd met wat dromerige zang, met bezwerende songs en met de honingzoete melodieën die prachtig contrasteren met de stevige gitaren. Ik was absoluut gecharmeerd van het jaren 60 geluid op de eerste twee albums van de toen nog Canadese band, maar het stevigere en meer eigentijds klinkende geluid op Hindsight Is 50/50 bevalt me nog een stuk beter. 

De songs van Evan John Uschenko en lle van Dessel hebben nog altijd een aangename jaren 60 vibe, maar het fantastische gitaarwerk op het album geeft de muziek van Ghost Woman de eigen smoel die nog wat ontbrak op met name het debuutalbum van vorig jaar zomer. Vergeleken met dit pas anderhalf jaar oude album laat Ghost Woman wat mij betreft een bijna duizelingwekkende groei horen. Ik vraag me af waar dit gaat eindigen, want de band slingerde het fantastische Hindsight Is 50/50 in slechts drie dagen op de band. Erwin Zijleman

De muziek van Ghost Woman is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Canadees/Belgische band: https://ghostwoman.bandcamp.com/album/hindsight-is-50-50


Hindsight Is 50/50 van Ghost Woman is verkrijgbaar via de Mania webshop: