Rootspuristen moeten er niets van hebben, maar ik heb de afgelopen jaren wel iets met de countrypop zoals deze in Nashville, Tennessee, wordt gemaakt. Ik had vorig jaar iets met het debuutalbum van ‘rising star’ Lauren Watkins en ook haar tweede album bevalt me zeer. Ook op In A Perfect World maakt de Amerikaanse muzikante weer muziek met een beetje pop en ruim voldoende country. Het klinkt allemaal nog wat aanstekelijker dan op haar debuutalbum, maar Lauren Watkins is haar roots niet vergeten. De muzikante heeft in haar woonplaats Nashville niet te klagen over concurrentie, maar ook In A Perfect World is weer een album waarmee Lauren Watkins de concurrentie aan kan.
Ik werd vorig jaar aangenaam verrast door The Heartbroken Record van de in Nashville, Tennessee, geboren en getogen muzikante Lauren Watkins. Op haar debuutalbum maakte de Amerikaanse muzikante buitengewoon lekker in het gehoor liggende countrypop. Het is een genre waar ik een paar jaar geleden echt helemaal niets van moest hebben, maar sinds een paar jaar kan ik goedgemaakte countrypop nauwelijks weerstaan en dat gold ook voor The Heartbroken Record.
Nu ben ik bij het beluisteren van countrypop wel kieskeurig wanneer het gaat om de verhouding tussen country en pop, die wat mij betreft niet te ver mag doorslaan richting pop. Dat was op The Heartbroken Record dik in orde, waardoor ik het album schaar onder de betere countrypop albums van 2024, al bleef Lauren Watkins nog wel wat achter bij een persoonlijke favoriet als Megan Moroney, aan wie The Heartbroken Record me overigens wel meer dan eens deed denken.
Lauren Watkins duikt deze week alweer op met een nieuw album en ook In A Perfect World is een album waarop het etiket countrypop niet misstaat. Het debuutalbum van Lauren Watkins werd vorig jaar goed ontvangen in Nashville en dat heeft gezorgd voor een flink budget voor haar tweede album. Dat hoor je op In A Perfect World, dat vanaf de eerste noten Nashville grandeur en kwaliteit ademt. Dat is niet zo gek, want er werkten flink wat gelouterde muzikanten, producers en songwriters mee aan het album.
Als ik het nieuwe album van Lauren Watkins vergelijk met haar maar net iets meer dan een jaar oude debuutalbum, hoor ik dat ze wel wat aan de knoppen van country en pop heeft gedraaid. In A Perfect World bevat net wat meer invloeden uit de pop dan het vorige album, maar de verhouding tussen country en pop is wat mij betreft nog steeds dik in orde.
Ik noemde eerder al de naam van Megan Moroney, die ik bij beluistering van The Heartbroken Record noemde als vergelijkingsmateriaal, en dat is een naam die ook bij beluistering van In A Perfect World weer meer dan eens op komt. Net als Megan Moroney is ook Lauren Watkins af en toe niet vies van flink wat country clichés in haar teksten, maar dankzij de mooie muziek, de trefzekere productie, de sterke songs en de uitstekende zang van Lauren Watkins zitten de teksten me niet in de weg.
Zeker wanneer de pedal de hoofdrol opeist kruipt In A Perfect World dichter tegen de country dan tegen de pop aan en ook de rest van het snarenwerk zorgt er voor dat liefhebbers van countrymuziek het album zullen kunnen waarderen, al moet je wel een beetje van pop houden om te vallen voor In A Perfect World.
Op haar debuutalbum liet Lauren Watkins al horen dat ze een prima zangeres is en ook op haar tweede album lijkt de stem van de muzikante uit Nashville weer gemaakt voor countrypop. Heel af en toe vind ik het net wat te zoet, maar over het algemeen genomen maakt Lauren Watkins het soort countrypop waar ik een zwak voor heb.
Gezien de kwaliteit van het album ga ik er van uit dat Lauren Watkins in de Verenigde Staten hoge ogen gaat gooien met In A Perfect World, maar het album is ook zeker niet teveel Nashville voor onze Nederlandse oren. Bijvoorbeeld liefhebbers van de muziek van Kacey Musgraves zouden volgens mij ook best wel eens kunnen vallen voor de charmes van Lauren Watkins, die mij in ieder geval weer overtuigd heeft. Erwin Zijleman