David Comes To Life van Fucked Up is wat mij betreft één van de grote verrassingen in de jaarlijstjes over 2011. Platen waarop het labeltje punk wordt geplakt halen sinds 1977 en 1978 immers maar zelden de jaarlijstjes, al is er zo af en toe een uitzondering (waarvan ik me momenteel alleen Green Day kan herinneren). Vanwege datzelfde punk labeltje heb ik de plaat eerder dit jaar laten liggen, maar na alle gezapige kerstmuziek van de afgelopen weken was ik wel toe aan een plaat die me ruw wakker kon schudden. David Comes To Life doet dit pas na een minuut of drie, want de instrumentale openingstrack is vooral donker en mysterieus. Hierna barst David Comes To Life echter los met een heerlijke dosis energie en lawaai. De uptempo punkrock van Fucked Up klinkt direct vertrouwd in de oren, al is er ook de verrassing wanneer de bijzonder gruizige mannenstem wordt afgewisseld met een bijna zwoele vrouwenstem. David Comes To Life is een heuse conceptplaat over fabrieksarbeider David Eliade en zijn activistische liefje Veronica Boisson in het door Margaret Thatcher geregeerde Engeland, maar laat zich wat mij betreft toch vooral beluisteren als een bijna 80 minuten durende collectie fantastische punksongs. Met het label punk doe je Fucked Up overigens wel wat te kort, want de band uit het Canadese Toronto past net zo goed in hokjes als hardcore en indierock. Conceptplaten zijn vaak een excuus om eindeloos te experimenteren met stijlen, maar dat doet Fucked Up (gelukkig) niet. Na de wat afwijkende opener volgen vrijwel alle tracks hetzelfde stramien. Steeds weer wordt een buitengewoon aanstekelijke gitaarrif gecombineerd met de rauwe schreeuwzang van zanger Pink Eyes, die klinkt alsof hij al zijn strot al jaren spoelt met liters whisky, sloffen tabak en dagelijks een emmer kiezelstenen. Het zou normaal gesproken snel wat veel van het goede zijn, maar Fucked Up combineert de rauwe energie van de gitaren en de zang met onweerstaanbare refreinen en heerlijke vrouwenstemmen van onder andere Madeline Follin (bekend van het duo Cults, dat dit jaar een prima plaat uitbracht) en singer-songwriter Jennifer Castle. Het levert een plaat op die wat mij betreft terecht de jaarlijstjes heeft gehaald. Fucked Up overtuigt niet alleen met een ongekende dosis power, maar doet dit ook nog eens met songs die urgentie en vernieuwing uitstralen. De afgelopen jaren had ik wel eens het idee dat de punk op sterven na dood was, maar Fucked Up bewijst met het bijzonder overtuigende David Comes To Life het tegendeel. Een geweldige plaat om de kerstsfeer mee weg te spoelen, maar vervolgens wordt David Comes To Life waarschijnlijk alleen maar beter. Erwin Zijleman