Het was een tijdje geleden dat ik voor het laatst een bezoek bracht aan de muzieksectie van MetaCritic.com. Het gecombineerde oordeel van de Amerikaanse muziekcritici leverde me immers nauwelijks tips meer op, omdat tot voor kort alleen reissues en vage elektronica hoog scoorden. De laatste categorie is niet aan mij besteed en voor reissues durf ik wel op mijn eigen oordeel te vertrouwen. De Amerikaanse muziekcritici blijken er echter een nieuwe liefde bij te hebben: schaamteloos commerciële countrymuziek. In de top 3 met de nieuwe releases stonden vorige week maar liefst twee countryzangeressen die in de Verenigde Staten absoluut uit gaan groeien tot grote sterren, maar in Nederland waarschijnlijk nooit een poot aan de grond zullen krijgen. Ik sluit de platen van de jonge Amerikaanse countryzangeressen zelf niet bij voorbaat uit. Er kan immers zomaar een Miranda Lambert, een Gretchen Wilson of een Taylor Swift tussen zitten. Na beluistering van de platen van Ashley Monroe en Kacey Musgraves weet ik dat beide dames nog niet zover zijn als de genoemde smaakmakers in het genre, maar over potentie beschikken ze absoluut en zo af en toe komen ze al angstig dicht bij. Ashley Monroe en Kacey Musgraves hebben allebei een cd afgeleverd die het uitstekend zal doen op de Amerikaanse radiostations en ze hebben bovendien een plaat gemaakt die niet tegen het zere been schopt in de countryscene van Nashville, Tennessee. Toch vind ik zowel Like A Rose van Ashley Monroe als Same Trailer Different Park van Kacey Musgraves een plaat die het verdient om ook in Nederland te worden gehoord.
Laat ik eens beginnen bij Ashley Monroe. Monroe probeerde het zes jaar geleden als eens, maar de plaat die ze in 2007 uitbracht flopte genadeloos. De afgelopen jaren speelde ze veel met Miranda Lambert, maakte ze deel uit van het eigenzinnige country trio Pistol Annies en was ze te horen op meerdere platen van de scene rond Jack White. Like A Rose schakelt tussen countryballads met een snik en songs met wat meer honky tonk invloeden. Ashley Monroe schopt zoals gezegd niet tegen de traditionele country scene van Nashville, maar past zich ook niet volledig aan. Like A Rose is een modern klinkende plaat met countrymuziek die misschien nog best wat alternatiever mag, maar ook in de huidige vorm het aanhoren meer dan waard is. Ik beluister hem stiekem al veel vaker dan ik had verwacht en de rek is er nog lang niet uit.
Ook Kacey Musgraves begint met haar nieuwe plaat aan een tweede muzikale leven en ook Musgraves heeft flink wat te danken aan Miranda Lambert. Same Trailer Different Park is nog net wat beter dan de plaat van Ashley Monroe. Op haar in de VS uitstekend ontvangen comebackplaat kiest Kacey Musgraves positie tussen Taylor Swift en Miranda Lambert in en verrast ze met lekker in het gehoor liggende countrysongs die eigenwijzer zijn dan je op het eerste gehoor zult vermoeden. Luister naar Same Trailer Different Park en je hoort een zangeres die het in zich heeft om uit te groeien tot een hele grote. Het niveau ligt niet de hele plaat even hoog, maar de beste songs op de plaat zijn van wereldklasse. Kacey Musgraves heeft een heerlijke plaat gemaakt die aangenaam voortkabbelt, maar je ook een paar keer enthousiast doet opspringen. Ik was in eerste instantie vooral verrast door de keuze van Metacritic.com, maar inmiddels begrijp ik hem wel. Ashley Monroe en Kacey Musgraves hebben een plaat gemaakt die ook een individueel plekje op deze BLOG verdienen. Ik begon deze recensie met het idee dat twee redelijke platen van veelbelovende muzikanten ook een goede plaat maken, maar uiteindelijk levert het gewoon twee prima platen in één recensie op. Ga op zijn minst luisteren, zeker als Taylor Swift en/of Miranda Lambert de test inmiddels positief hebben doorstaan. Erwin Zijleman