Lola Kirke (de dochter van Free en Bad Company drummer Simon Kirke) groeide op in Manhattan, maar de muziek die ze maakt op haar debuut is zeker niet de muziek van de grote stad.
Het is muziek uit het zuiden van de Verenigde Staten, die in veel tracks het platteland verkiest boven de stad. Het is de muziek die Lola Kirke als tiener hoorde op de platen van onder andere Gram Parsons.
Heart Head West is de zoveelste plaat van een jonge vrouwelijke singer-songwriter in het rootssegment, maar op een of andere manier heeft het debuut van Lola Kirke iets bijzonders.
De songs van de jonge Amerikaanse singer-songwriter kleuren aan de ene kant netjes binnen de lijntjes van de Americana, maar Heart Head West heeft ook iets zwoels en dromerigs. Het zorgt er voor dat het debuut van Lola Kirke net wat beter blijft hangen dan de platen van haar vele soortgenoten.
Dat is maar goed ook, want het debuut van de singer-songwriter uit New York is ook een plaat die nog heel lang beter en interessanter wordt. Heart Head West, overigens opgenomen in Los Angeles en voor de afwisseling eens niet in Nashville, is voorzien van een mooie ruimtelijke instrumentatie. Het is een instrumentatie waarin met name de gitaarlijnen breed mogen uitwaaien, wat zorgt voor een bijzondere sfeer.
Het is een sfeer waarop Lola Kirke haar stempel drukt met haar mooie en bijzondere stem. Het is een stem die niet direct lijkt op die van de meeste zangeressen in het rootssegment. De warme stem van de Amerikaanse singer-songwriter heeft af en toe wat van die van Aimee Mann, maar klinkt over het algemeen net wat lomer en dromeriger. Het is een stem die het debuut van Lola Kirke gewild of ongewild voorziet van een vleugje pop, waardoor Heart Head West zeker niet alleen geschikt is voor liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek.
Voor de liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek valt er overigens genoeg te genieten op de plaat, waarbij opvalt dat de jonge singer-songwriter uit New York binnen de Americana een breed terrein bestrijkt en soms flink wat Southern twang toevoegt aan haar muziek.
Alleen al door het vleugje Aimee Mann dat te horen is op de eerste plaat van Lola Kirke heb ik Heart Head West snel omarmd, maar sindsdien is de plaat me snel dierbaarder geworden. De songs van Lola Kirke liggen bijzonder lekker in het gehoor, maar hebben door de wisselwerking tussen het ruimtelijke geluid, de fraaie gitaarlijnen en de heerlijke vocalen ook altijd iets onderscheidends.
Het is lastig om hier precies de vinger op te leggen, maar Heart Head West prikkelt de fantasie wat mij betreft vaker en steviger dan de meeste andere platen in dit genre. Lola Kirke slaagt er niet alleen in om pop en rootsmuziek fraai samen te laten smelten, maar doet dit bovendien net anders dan de meeste van haar soortgenoten. Heart Head West klinkt als een rootsy Aimee Mann en dat was nu precies waar ik al een tijdje naar op zoek was. Erwin Zijleman
Het debuut van Lola Kirke kan onder andere worden verkregen via haar website: https://www.districtlines.com/Lola-Kirke/Music.