Aan het begin van 2016 ontdekte ik Bones You Have Thrown Me And Blood I've Spilled van de Schotse singer-songwriter Kathryn Joseph.
Het debuut van de singer-songwriter uit Glasgow was een aardedonkere plaat, die wel wat deed denken aan de muziek van Karen Dalton, maar ook invloeden van Tori Amos, Kate Bush en Grouper liet horen. Het was een plaat die het uitstekend deed op koude en donkere winterdagen en het was bovendien een plaat die over de nodige groeipotentie bleek te beschikken.
Deze week is de opvolger van het debuut van Kathryn Joseph verschenen. From When I Wake The Want Is is net als zijn voorganger een gitzwarte plaat, die op het eerste gehoor niet erg goed past bij de zomerse temperaturen van het moment. Wanneer de zon eenmaal onder is, komt de muziek van de Schotse singer-songwriter echter snel beter tot zijn recht en blijkt ook de tweede plaat van Kathryn Joseph een plaat van een bijzondere schoonheid.
From When I Wake The Want Is opent met donker getinte en beklemmende klanken en kleurt nog flink wat donkerder wanneer de zang van Kathryn Joseph wordt toegevoegd. De singer-songwriter beschikt zeker niet over een makkelijke stem. De zang doet net als op het debuut rauw en gekweld aan, maar het is een stem die mooier is dan je bij de eerste noten zult vermoeden. Karen Dalton is nog altijd referentiemateriaal, maar ik hoor ook dit keer wat van Tori Amos en Kate Bush.
Makkelijk is het allemaal zeker niet. In muzikaal opzicht is From When I Wake The Want is nog redelijk toegankelijk met sober pianospel en wat donkere en grimmige accenten, maar de zang zal veel muziekliefhebbers en huisdieren de gordijnen in jagen.
Ik wist inmiddels wat ik kon verwachten en heb ruim twee jaar geleden van Bones You Have Thrown Me And Blood I've Spilled leren houden. De tweede plaat van Kathryn Joseph was desondanks weer een zware bevalling, maar na enige gewenning komt er steeds meer schoonheid aan de oppervlakte.
De piano staat ook dit keer centraal, maar vergeleken met het debuut van Kathryn Joseph klinkt From When I Wake The Want Is spannender en veelkleuriger. Het stemmige pianospel op de plaat heeft gezelschap gekregen van subtiele elektronische accenten en percussie, wat avontuur en dynamiek heeft toegevoegd aan de muziek van de eigenzinnige Schotse muzikante.
Kathryn Joseph is een laatbloeier, ze is de 40 inmiddels gepasseerd, en heeft geen makkelijk leven. Het is te horen op From When I Wake The Want Is dat een plaat vol emotie en diepgang is. Het is rauwe emotie die je in het begin in de weg kan zitten, maar die de tweede plaat van Kathryn Joseph uiteindelijk flink optilt.
From When I Wake The Want Is is absoluut een plaat waar je de tijd voor moet nemen en het is bovendien een plaat waar je midden in de zomer het juiste moment voor moet kiezen. Alle energie die je er in stopt krijg je uiteindelijk dubbel terug betaald. Het deel van de Britse muziekpers dat aandacht besteed aan de muziek van Kathryn Joseph schaart de plaat onder de mooiste en bijzonderste platen van 2018 tot dusver en zeker het bijzondere karakter van de plaat kan ik alleen maar onderschrijven. De schoonheid komt langzaam binnen, maar als From When I Wake The Want Is je eenmaal te pakken heeft is los laten geen optie meer. Erwin Zijleman