04 november 2020

Johnny Lloyd - Cheap Medication

Johnny Lloyd debuteerde vorig jaar zeer veelbelovend, maar overtreft dit debuut met een serie tijdloze songs die alle kanten op schieten maar steeds weer de juiste snaar weten te raken
Johnny Lloyd leek een paar jaar geleden nog ten onder ten gaan aan een wat ongezonde levenswandel, maar de afgelopen twee jaar kent zijn productiviteit nauwelijks grenzen. Naast twee albums met demo’s, bracht de Britse muzikant ook nog twee volwaardige albums uit, waarvan het deze week verschenen Cheap Medication de beste is. Johnny Lloyd laat zich wederom beïnvloeden door een aantal decennia popmuziek, schrijft songs die stuk voor stuk in de categorie onweerstaanbaar vallen en voert ze ook nog eens met veel gevoel en talent uit. Het was vorig jaar goed genoeg voor mijn jaarlijstje en dat kan dit jaar wel eens niet anders zijn.


Vorig jaar maakte ik voor het eerst kennis met de muziek van de Britse muzikant Johnny Lloyd. Het is een kennismaking die wat wonderlijk verliep. Next Episode Starts in 15 Seconds, het officiële debuut van Johnny Lloyd had ik immers al vele maanden in huis en minstens net zoveel keer aan de kant geschoven, toen ik onder de indruk raakte van een verzameling ruwe demo’s op de bandcamp pagina van de Britse muzikant. Via Low Fidelity Vol. 1 kwam ook Next Episode Starts in 15 Seconds weer op de radar, waarna het album het zelfs schopte tot mijn jaarlijstje. 

Kennelijk is de naam van Johnny Lloyd hierna weer wat weggezakt, want het begin dit jaar verschenen Low Fidelity Vol. 2 heb ik helaas gemist. Het is net als het eerste deel een fraaie verzameling demo’s die stuk voor stuk onderstrepen dat de Britse muzikant de kunst van het schrijven van aansprekende songs uitstekend beheerst. Veel interessanter is wat mij betreft het deze week verschenen Cheap Medication, dat de echte opvolger van Next Episode Starts in 15 Seconds is. 

Johnny Lloyd dook een jaar of tien geleden op met zijn band Tribes, maar trok meer aandacht met zijn ruige levenswandel, die het muzikale talent van de Britse muzikant zomaar in de kiem had kunnen smoren. Sinds de Britse actrice Billie Piper in zijn leven kwam en de twee een gezin hebben gesticht, gaat het beter met Johnny Lloyd en dat hoor je ook weer op Cheap Medication. 

Vergeleken met de twee verzamelingen demo’s, die allebei meer dan een uur duren, houdt Johnny Lloyd het op Cheap Medication redelijk compact met een dozijn songs in drie kwartier. Nog meer dan op zijn debuut laat de Britse muzikant een uitstekend gevoel voor tijdloze en bijzonder aangenaam klinkende songs horen. Het doet me af en toe wel wat denken aan Elliott Smith, maar de kijk op de wereld van Johnny Lloyd is wat minder somber. 

 Net als het debuut van de muzikant uit Londen schiet ook Cheap Medication weer alle kanten op. Johnny Lloyd kent zijn klassiekers en citeert net zo makkelijk uit de catalogus van The Stones en The Kinks als uit die van Bob Dylan, om maar een paar namen te noemen. Met een vleugje reggae verruilt de Britse muzikant de jaren 60 voor de jaren 70 en 80 en ook de jaren 90 komen voorbij op een album dat verrassend veelzijdig klinkt met invloeden uit de folk, psychedelica, rock en pop, maar toch geen moment een ratjetoe is. 

Vrijwel alle songs op het album klinken op een of andere manier bekend in de oren, wat een groot talent als songwriter verraadt, maar ook de uitvoering is dik in orde met een veelkleurig en steeds trefzeker geluid en een stem die voldoende doorleefd klinkt om iets toe te voegen aan de tijdloze songs op het album. 

Ik vond het vorig jaar best lastig om te omschrijven wat nu zo goed was aan het debuut van Johnny Lloyd en ik heb hetzelfde probleem met Cheap Medication. Aan de andere kant is ook het tweede album van de Britse muzikant er een die ik direct van de eerste tot en met de laatste track leuk vond en is het bovendien een album dat bij herhaalde beluistering alleen maar leuker wordt. Het is een album dat je herinnert aan heel veel leuke popmuziek uit het verleden, maar gedateerd klinkt het geen moment. Of het ook dit jaar goed genoeg is voor mijn jaarlijstje durf ik nog niet te voorspellen, maar dat Johnny Lloyd wederom een uitstekend album heeft afgeleverd is voor mij zeker. Erwin Zijleman

De muziek van Johnny Lloyd is ook verkrijgbaar via bandcamp: https://johnnylloyd.bandcamp.com/album/cheap-medication.


Cheap Medication van Johnny Lloyd is verkrijgbaar via de Mania webshop: