04 december 2020

Meadowlake - Wait For Me

De Groningse band Meadowlake wilde haar tweede album eigenlijk in de zomer uitbrengen, maar komt nu met een werkelijk wonderschone soundtrack voor koude en donkere winteravonden
Het debuut van Meadowlake was ruim twee jaar geleden een aangename verrassing, maar het onlangs verschenen Wait For Me is nog veel mooier. Ook dit keer grossiert de Groningse band in prachtige klanken, in lome en dromerige songs, maar ook in songs die de fantasie prikkelen. Geweldig gitaarwerk vloeit steeds prachtig samen met stemmige synths en met zachte stemmen die al even mooi in elkaar over vloeien. De ritmesectie voegt wat avontuur toe en houdt het tweede album van Meadowlake spannend. De Groningse band is gegroeid en laat zich niet meer zo makkelijk in een hokje duwen of vergelijken. Het levert een album op dat in brede kring gehoord moet worden.



Een paar weken geleden verscheen het tweede album van de uit Groningen afkomstige band Meadowlake. Het album is helaas nog niet op Spotify te beluisteren, maar toen eerder deze week de release op vinyl werd aangekondigd vond ik het toch echt de hoogste tijd om stil te staan bij Wait For Me, het tweede album van de band. 

Meadowlake maakte bijna tweeënhalf jaar geleden op haar titelloze debuutalbum diepe indruk met invloeden uit zowel de dreampop als de shoegaze en boven alles met wonderschone klanken. Die wonderschone klanken komen ook bij beluistering van Wait For Me vrijwel onmiddellijk uit de speakers. 

Meadowlake nam haar tweede album op in een Frans landhuis en dacht aan een release in de zomer, maar de coronapandemie gooide roet in het eten. Diezelfde pandemie zette ook een streep door de albumpresentatie in november, maar wat mij betreft heeft Meadowlake het juiste moment gekozen voor de release van haar tweede album. Wait For Me is immers een album dat ik zeker niet associeer met zonnestralen en warmte, maar juist met de donkere en koude dagen van het moment. 

Op Wait For Me borduurt Meadowlake voort op het geluid van het debuut, maar het klinkt allemaal nog wat mooier en dromeriger, wat deels de verdienste is van de prachtige productie van Minco Eggersman. Direct in de openingstrack benevelt Wait For Me je met atmosferische klanken, wonderschone gitaarlijnen, speelse ritmes en zachte en dromerige mannen en vrouwen vocalen. 

Het is een openingstrack die je direct overtuigt van de kwaliteiten van Meadowlake en vervolgens wil je alleen maar wegdromen bij het fraaie geluid van de band. Ondertussen is het zaak om goed te blijven luisteren, want wat gebeurt er veel moois in de muziek van de Nederlandse band. 

Het gitaarwerk is geweldig, maar ook de keyboards en diepe bassen tillen het geluid van Meadowlake tot grote hoogten op, terwijl het speelse drumwerk absoluut een eervolle vermelding verdient. Meadowlake sluit nog steeds aan bij genres als dreampop, shoegaze en slowcore, maar heeft toch ook een duidelijk eigen geluid dat invloeden uit meerdere genres heeft verwerkt in een wonderschoon geheel dat vooral klinkt als Meadowlake. 

Wait For Me is een album waar de scherpe kantjes voor een belangrijk deel van af zijn gevijld, maar het tweede album van Meadowlake vervalt ondanks het dromerige karakter en de mooie klanken nooit in gezapigheid. Daarvoor is de muziek van de band te mooi en toch ook te spannend. In de meest ingetogen tracks heb ik hier en daar voorzichtige associaties met de muziek van The Dream Academy, wiens debuut ik jarenlang gekoesterd heb, maar dat klonk nog wel flink wat zoeter en bovendien kan Meadowlake het tempo ook opvoeren en wat ruwer klinken, met hier en daar een vleugje postpunk of andere invloeden uit de 80s. 

Door het inventieve drumwerk houdt Meadowlake er ondanks het lage tempo de vaart in en trekken tien songs uiteindelijk net wat te snel aan je voorbij. Te snel, omdat er zoveel gebeurt in de muziek van Meadowlake dat je Wait For Me absoluut meerdere keren moet beluisteren voor alles op zijn plek valt. Het debuut van Meadowlake ontdekte ik ruim twee jaar geleden net wat te laat, maar het bijzonder fraaie Wait For Me gaat hier nog vele winteravonden op bijzonder mooie wijze inkleuren. Erwin Zijleman

De muziek van Meadowlake is ook verkrijgbaar via bandcamp: https://meadowlake.bandcamp.com.