20 december 2020

Jaarlijstje 2020


2020 was een krankzinnig jaar. Toen aan het begin van het jaar de eerste berichten over een mysterieus virus in China opdoken, kon niemand vermoeden dat ditzelfde virus ons leven het grootste deel van het jaar zwaar zou gaan ontregelen. 

Ook de muziekindustrie werd stevig geraakt door de coronapandemie. Begin maart begonnen nogal wat muzikanten aan een ambitieuze tour, maar twee weken later was alles anders. Tours werden gecanceld en nieuwe releases uitgesteld.

Voor de concertbezoeker was 2020 absoluut een rampzalig jaar, maar het leverde uiteindelijk wel een stortvloed aan nieuwe albums op, je moet immers toch wat als muzikant. Na een korte hapering in de laatste weken van maart zijn het hele jaar door idioot veel nieuwe albums verschenen en dat hield pas vlak voor kerst op met het nieuwe album van Paul McCartney.

2020 was een krankzinnig jaar dat we hopelijk snel kunnen vergeten, maar het was wat mij betreft wel een heel mooi muziekjaar. Ik heb stapels geweldige albums voorbij zien en horen komen. Na een eerste selectie uit de albums die dit jaar op de krenten uit de pop zijn gerecenseerd had ik dan ook nog zo'n 130 albums over, wat voor mij een ongekend hoog aantal is. Het was een hele klus om dit aantal terug te brengen tot 50, maar het is uiteindelijk gelukt. 

Een jaarlijst blijft natuurlijk een momentopname. Ik ben ongetwijfeld albums vergeten en er zullen ook ongetwijfeld albums zijn die ik over een week net wat hoger of net wat lager inschat dan in deze lijst, maar ik ben tevreden over de lijst die er nu ligt. Met enige trots presenteer ik daarom hieronder mijn jaarlijstje over 2020. Erwin Zijleman

50-41


De nauwelijks opgemerkte prachtplaat van Alexandra Savior, de helaas zwaar ondergewaardeerde breakup plaat van Lydia Loveless, De rijk georkestreerde pop van crooner Heiðrik, de stemmige pracht van The Apartments, De imponerende soulstrot van Carly Johnson, het sobere en bijzonder indrukwekkende album van Laura Marling, de avontuurlijke 90s revival van Kidbug, de rauwe strot van Americana queen Lucinda Williams, het spectaculaire singer-songwriter album van Libby Rodenbough en de dynamische en betoverend mooie klanken van Lanterns On The Lake; het zijn de nummers 50 tot en met 41.

50. Alexandra Savior - The Archer
49. Lydia Loveless - Daughter
48. Heiðrik - Illusions
47. The Apartments - In And Out Of The Light
46. Carly Johnson - Carly Johnson
45. Laura Marling - Song For Our Daughter
44. Kidbug - Kidbug
43. Lucinda Williams - Good Souls Better Angels
42. Libby Rodenbough - Spectacle Of Love
41. Lanterns On The Lake - Spook The Herd

40-31


De terugkeer naar de goede vorm van The Jayhawks, de uitstapjes buiten de gebaande paden van Margo Price, de wederopstanding van Fleet Foxes, de songwriting skills van Johnny Lloyd, de zoveelste prachtplaat van Thurston Moore, de verrassing van Polly Scattergood, de tijdloze Americana plaat van Jess Jocoy, het lockdown album van Drive-By Truckers, De kunststukjes van Elsa Birgitta Bekman en de bedwelmende klanken van de Zweedse Ebba Åsman; het zijn de nummers 40 tot en met 31.

30-21


De enorme verrassing van Reb Fountain, de verstilde pracht van Adrianne Lenker, de derde prachtplaat op rij van VanWyck, de sprankelende en avontuurlijke popplaat van Oklou, de gewaagde en geslaagde coverplaat van Rosie Carney, de mokerslag van jonge honden Fontaines D.C., de avontuurlijke elektronica van Spill Gold, de betoverend mooie klanken van Ane Brun, de veelzijdige gitaarplaat van eigen bodem van Price en de geestverruimende poplaat van Someone; het zijn de nummers 30 tot en met 21.

30. Reb Fountain - Reb Fountain
20-11


Het eerste lockdown album van Taylor Swift, de geslaagde samenwerking tussen Kacy & Clayton en Marlon Williams, de zwaar onderschatte prachtplaat van Soccer Mommy, de Franse suprise van En Attendant Ana, het prachtdebuut van rootsband Fretland, de buitengewoon avontuurlijke popmuziek van OHMME, de verpletterende rootsplaat van Krista Shows, de sprankelende popplaat van Luka, de perfecte popmuziek van HAIM en de zoveelste prachtplaat van Cowboy Junkies; het zijn de nummers 20 tot en met 11.

20. Taylor Swift - Folklore
De top 10



Het eerste album dat de band Drive-By Truckers dit jaar uitbracht. Net wat beter dan The New OK dat ook in deze jaarlijst staat en wat mij betreft een van de beste albums van de Amerikaanse band die zich heeft ontwikkeld tot een van de beste bands van het moment.



Zwaar verslavend album van deze vier jonge vrouwen uit het Spaanse Pamplona. Een bijzondere mengelmoes van stijlen, bijzonder aanstekelijke songs die je met geen mogelijkheid uit je kop krijgt en muziek die op van alles en nog wat lijkt maar ook op helemaal niets.

8. Bruce Springsteen - Letter To You


Een tour zat er niet in en daarom dook Bruce Springsteen met de voltallige E-Street Band de studio in. Het levert een album op waarop het majestueuze geluid van de E-Street Band prachtig wordt gevangen en waarop Bruce Springsteen uitpakt met een serie uitstekende songs.

Nog net op tijd verschenen voor mijn jaarlijstje. Een album waarop Paul McCartney net als op McCartney en McCartney II alles zelf doet en laat horen dat hij nog altijd een geweldig songwriter is, die bovendien nog steeds open staat voor nieuwe invloeden.



Na een aantal jaren uit The Great American Songbook te hebben geput, keerde Bob Dylan dit jaar terug met een rauw en bluesy album, waarop de oude meester wederom imponeert en laat horen dat hij niets voor niets de Nobelprijs voor zijn schrijfkunsten heeft gekregen.



Waxahatchee kiest op Saint Cloud voor een wat meer roots georiënteerd geluid en dat pakt prachtig uit. Het levert een rootsalbum op dat direct indruk maakt, maar dat vervolgens nog heel lang aan kracht en diepgang blijft winnen. Waxahatchee duikt dit jaar in heel veel jaarlijstjes op en daar vat echt helemaal niets op af te dingen.


Het tweede  lockdown album van Taylor Swift en Evermore bevalt me nog net wat beter dan Folkore. We kenden Taylor Swift al als countryster en popprinses, maar aan de hand van onder andere Aaron Dessner maakt de Amerikaanse singer-songwriter ook diepe indruk met indie-folk en indie-pop. Voor mij de grootste verrassing van het jaar.

3
. Fiona Apple - Fetch The Bolt Cutters


Een even krankzinnig als wonderschoon album noemde ik het in april en dat is het nog steeds. Fetch The Bolt Cutters van Fiona Apple strijkt hier en daar genadeloos hard tegen de haren in, maar wakkert ook de liefde voor de muziek van de eigenzinnige Amerikaanse singer-songwriter weer aan. Absoluut een van de meest ongrijpbare albums van 2020 en bovendien een album dat je net zo makkelijk haat als liefhebt. Welk gevoel het ook oproept, je blijft er naar luisteren.



Drie jaar geleden nog een veelbelovende debutante, maar inmiddels is Phoebe Bridgers uitgegroeid tot een van de smaakmakers van de indie-rock scene. Punisher trekt de lijn van haar zo geprezen debuut door en bevat dezelfde combinatie van wat duistere klanken en fluisterzachte vocalen. Als songwriter is Phoebe Bridgers echter alleen maar gegroeid. Er werd met idioot hoe verwachtingen uitgekeken naar Punisher, maar Phoebe Bridgers heeft ze absoluut waar gemaakt.



Het nieuwe album van Lera Lynn heeft nauwelijks aandacht gekregen en is mede hierdoor niet fysiek te verkrijgen in Nederland. Het is onbegrijpelijk en doodzonde. Het album dat Lera Lynn in haar eentje maakte is immers van een bijzondere schoonheid en intensiteit. Lera Lynn greep je ooit bij de strot als nachtclubzangeres in de aardedonkere HBO serie True Detective en doet dat nu een heel album lang met haar zo onderscheidende geluid. Helaas volkomen genegeerd, maar iedere keer dat ik er naar luister ben ik nog wat meer onder de indruk. Prachtplaat.

   

Vanaf dinsdag weer nieuwe krenten uit de pop. Het muziekjaar 2020 is nog niet voorbij.