Zo’n anderhalf jaar geleden besteedde ik in de categorie minder bekend of zelfs miskend talent in het rootssegment aandacht aan How To Sleep In A Stormy Boat van de Amerikaanse singer-songwriter Amy Speace.
Lange tijd dacht ik een sensationeel debuut in handen te hebben, maar Amy Speace bleek voor How To Sleep In A Stormy Boat al vijf andere platen gemaakt te hebben. Het onlangs verschenen That Kind Of Girl is dus al haar zevende plaat, maar helaas wordt het talent van Amy Speace nog altijd in veel te kleine kring op de juiste waarde geschat.
Ook That Kind Of Girl had maar heel weinig tijd nodig om mij voor zich te winnen. Een mooi bluesy gitaarloopje, een paar pianoakkoorden, een subtiele ritmesectie en dan de stem van Amy Speace. That Kind Of Girl is pas een seconde of twintig bezig, maar ik ben al om.
Dat ligt deels aan de smaakvolle instrumentatie, maar toch vooral aan de geweldige stem van Amy Speace. Net als bijvoorbeeld Lucinda Williams, Allison Moorer en Emmylou Harris beschikt Amy Speace over een stem die je diep weet te raken. Het is een stem die van een eenvoudig rootsliedje een song maakt die garant staat voor heel veel kippenvel, waardoor That Kind Of Girl zich vrij makkelijk weet te onderscheiden van het merendeel van de andere platen in dit overvolle genre.
De al genoemde instrumentatie was een sterk punt op How To Sleep In A Stormy Boat en is ook weer een sterk punt op That Kind Of Girl. Amy Speace grossiert op That Kind Of Girl in zich langzaam voortslepende en voornamelijk ingetogen songs, maar de inkleuring van de songs is keer op keer prachtig.
Binnen deze instrumentatie is een zeer voorname rol weggelegd voor het prachtige gitaarwerk van Will Kimbrough (die inmiddels in iedere stad met enige betekenis voor de Amerikaanse rootsmuziek een standbeeld verdient), maar ook de bijdragen van pedal steel en viool zijn buitengewoon smaakvol.
Het kleurt bovendien prachtig bij de krachtige maar ook emotievolle stem van Amy Speace, die iedere song op de plaat naar een nog wat hoger niveau tilt. Amy Speace beschikt over een stem die zich kan meten met de besten in het genre, maar desondanks zet ze op That Kind Of Girl een heel leger aan achtergrondvocalisten op, onder wie muzikanten van naam als Garrisson Starr, Tim Easton en Rod Picott. Het zorgt er voor dat de vocalen er nog meer uitspringen, waardoor That Kind Of Girl in vocaal opzicht een hoogstaande plaat is.
In muzikaal opzicht bestrijkt Amy Speace nog altijd een breed terrein binnen de grenzen van het verzamelbegrip Americana, waarbij uitstapjes richting folk en country net zo vanzelfsprekend zijn als uitstapjes richting de blues en zelfs een wat pompeus aandoende powerballad niet uit de weg wordt gegaan. That Kind Of Girl is hierdoor wat gevarieerder dan zijn voorganger en dat vind ik persoonlijk een pre.
Amy Speace was na de release van How To Sleep In A Stormy Boat compleet blut en moest voor That Kind Of Girl een crowdfunding starten. Het budget was gelimiteerd, maar dat hoor je er geen moment aan af. That Kind Of Girl is een rootsplaat van een torenhoog niveau en voorlopig één van de hoogtepunten in het genre dit jaar. Erwin Zijleman