1+1+1 is in de muziek lang niet altijd 3, maar ook bij The Pistol Annies is het totaal veel meer dan de som der delen
Toen The Pistol Annies werden geformeerd was alleen Miranda Lambert een grote ster. Inmiddels hebben alle drie de leden van het trio geweldige albums op hun naam staan, maar het is niet alleen rozengeur en maneschijn in het leven van Angaleena Presley, Ashley Monroe en Miranda Lambert. De drie kregen te maken met persoonlijke tegenslagen en ook de carrières van de drie gingen niet alleen over rozen. Het is een voedingsbodem voor een plaat waarop alles op zijn plek valt. Geweldige songs, prima muzikanten, fantastische zangeressen en harmonieën om van te watertanden.
Het gelegenheidstrio Pistol Annies werd in 2011 geformeerd in Nashville, Tennessee. De carrière van Angaleena Presley moest destijds nog van de grond komen, terwijl die van Ashley Monroe nog in de kinderschoenen stond. De grote naam binnen Pistol Annies was die van Miranda Lambert, die in 2011 al vier goed ontvangen en goed verkopende platen op haar naam had staan en moest worden geschaard onder de groten binnen de Amerikaanse countrymuziek van dat moment.
Het debuut van Pistol Annies, Hell on Heels, leek dan ook vooral een poging van Miranda Lambert om haar twee jonge en relatief onbekende collega’s in de spotlights te zetten en dat is gelukt. Toen in 2013 Annie’s Up, de tweede plaat van Pistol Annies, verscheen had ook Ashley Monroe haar plekje in de spotlights verdiend en na een stilte van vijf jaar is inmiddels ook plaat nummer drie verschenen. Ook Angaleena Presley heeft inmiddels twee uitstekende platen op haar naam staan, waardoor Pistol Annies best een ‘supergroep’ mag worden genoemd.
De vorige platen van Pistol Annies deden in Nederland ondanks deze status niet zo gek veel en ik moet toegeven dat ik er zelf ook niet veel mee heb gedaan. Het is ook wel te verklaren, want Pistol Annies kleurden misschien net wat te nadrukkelijk binnen de lijntjes van de Nashville countrymuziek, waardoor de platen in Nederland onmiddellijk van de radar verdwenen.
Wanneer ik nu naar de eerste twee platen van het gelegenheidstrio luister bevalt de muziek van Pistol Annies me echter wel. Ik heb een zwak voor de stemmen van Angaleena Presley, Ashley Monroe en Miranda Lambert en waardeer hun solowerk zeer. Wanneer de dames de krachten bundelen krijgen we de harmonieën als bonus en deze zijn wonderschoon.
Wanneer ik de eerste twee platen van Pistol Annies vergelijk met het deze week verschenen Interstate Gospel, bevalt de laatste me met afstand het beste. Na Miranda Lambert zijn inmiddels ook Ashley Monroe en Angaleena Presley gerijpt en gelouterd, waardoor Interstate Gospel over de hele linie gloedvol en volwassen klinkt. Country staat centraal op de derde plaat van Pistol Annies, maar de dames zijn ook eigenzinnig genoeg om wat rauwe randjes toe te voegen aan de plaat.
Interstate Gospel wordt getekend door persoonlijke misère. De carrières van de drie singer-songwriters kwamen tot stilstand en ook in de liefde kwamen de nodige hobbels voorbij, waarvan de scheiding van Miranda Lambert en countryster Blake Shelton breed werd uitgemeten in de Amerikaanse (roddel)pers.
Het heeft Angaleena Presley, Ashley Monroe en Miranda Lambert alleen maar sterker gemaakt. Samen met een aantal uitstekende muzikanten, met name het gitaarwerk op de plaat is geweldig, en topproducer Frank Lidell hebben de Pistol Annies een plaat gemaakt die zich zomaar kan scharen onder de beste countryplaten van 2018.
De songs graven dieper dan op de vorige twee platen, de emotie ligt er dik bovenop, de productie en instrumentatie zijn prachtig en de drie zingen keer op keer de stemmen van de hemel en zorgen voor heel veel kippenvel in alle harmonieën op de plaat.
Interstate Gospel is zowel interessant voor liefhebbers van alternatievere Amerikaanse rootsmuziek als voor liefhebbers van countrypop. Ik hou van beiden en smelt steeds makkelijker voor de vocale verleidingen van Pistol Annies en val hiermee na Boygenius wederom voor een gelegenheidstrio annex supergroep. Heerlijke plaat. Erwin Zijleman