Luister naar het debuut van beabadoobee en je hoort vooral invloeden uit de rockmuziek uit de jaren 90. Dat is best bijzonder want Bea Kristi werd geboren toen de jaren 90 achter ons lagen. Fake It Flowers, het debuutalbum van beabadoobee, citeert nadrukkelijk uit de archieven van de betere rockmuziek van de jaren 90, maar de op de Filippijnen geboren maar in Londen opgegroeide muzikante heeft ook een uitstekend gevoel voor lekker in het gehoor liggende of zelfs hitgevoelige popsongs. Fake It Flowers haalt mooie herinneringen op aan de jaren 90, maar is ook een eigentijds album dat de wel erg hoge verwachtingen rond beabadoobee nog waar maakt ook.
De naam beabadoobee zingt inmiddels al een jaar of drie flink rond, maar in één keer foutloos intypen lukt me helaas nog steeds maar zelden. De pas 20 jaar oude Bea Kristi werd geboren op de Filippijnen, maar groeide op in Londen, waar ze zich vaak buitengesloten voelde en haar geluk zocht in opstandig gedrag, drugs en vooral in de muziek van onder andere Elliott Smith en Pavement.
Ze begon als jonge tiener met het maken van haar eigen muziek op haar slaapkamer en bereikte met haar lome lo-fi popliedjes een miljoenenpubliek op het platform TikTok. Na twee EP’s met lome slaapkamerpop, pikte beabadoobee vorig jaar de gitaren op en verraste ze met de lekker stevige EP Space Cadet. Space Cadet gaf ook wat meer inzicht in de muzieksmaak van beabadoobee, al was het maar door een van de songs I Wish I Was Stephen Malkmus te noemen.
Bea Kristi werd geboren in het jaar 2000, maar haar hart ligt in muzikaal opzicht in de jaren 90. Het is nog wat duidelijker te horen op haar deze week verschenen debuut Fake It Flowers. Op haar debuutalbum trekt beabadoobee de lijn van de vorig jaar verschenen EP door en is de lome slaapkamerpop grotendeels verdreven door songs met wat steviger aangezette gitaren.
Met name de Britse muziekpers is hier en daar lyrisch over het debuut van beabadoobee. Als vergelijkingsmateriaal worden de allergrootsten uit de jaren 90 aangedragen, maar dat is wat overdreven. De nog piepjonge beabadoobee kent absoluut haar klassiekers uit de jaren 90 en verwerkt een vat vol invloeden.
90s rock staat centraal op Fake It Flowers en is het 90s rock die mij met grote regelmaat doet denken aan de muziek van Juliana Hatfield uit het betreffende decennium. Dat is wat mij betreft een groot compliment. De jonge muzikante uit Londen is echter ook niet vies van net wat lichtvoetigere pop. In de tracks waarin de gitaren net wat minder stevig klinken, schuift beabadoobee wat op richting vrouwelijke singer-songwriters die in de jaren 90 net zo oud waren als zij nu, waarbij onder andere moet worden gedacht aan Avril Lavigne en Michelle Branch.
Het knappe van het debuut van beabadoobee is dat invloeden uit de betere indie-rock van de jaren 90 fraai samensmelten met hitgevoelige pop en rock uit het betreffende decennium. Fake It Flowers bevat hiernaast ook nog wel wat van de lome lo-fi pop waarmee beabadoobee een paar jaar geleden opdook.
In muzikaal opzicht klinkt het allemaal bijzonder lekker en ook de wat meisjesachtige vocalen van beabadoobee zijn absoluut aangenaam. Fake It Flowers werd geproduceerd door de van The Vaccines bekende Pete Robertson, geen gelouterde producer, maar zijn productie van het debuut van beabadoobee is bijzonder fraai.
En dan zijn er natuurlijk nog de songs en ook die zijn over het algemeen van een hoog niveau. Soms klinkt het lekker stevig, soms loom en zwoel en altijd is er het goede gevoel voor mooie klanken en melodieën, trefzekere zang en de nodige dynamiek.
Hier en daar heeft Fake It Flowers net wat teveel jeugdige bravoure, maar dat mag je een muzikante van maar net twintig natuurlijk niet kwalijk nemen. Van beabadoobee werden voorafgaand aan de release van haar debuut wonderen verwacht en daar slaagt ze zo nu en dan nog in ook. Echt een uitstekend debuut van de jonge Britse muzikante. Erwin Zijleman