Emmy The Great klinkt soms als een gewone folkie, maar al op haar albums is een bijzondere twist nooit ver weg. Dat geldt ook zeker voor April/月音 waarop Emmy The Great haar relatie met haar geboorteplaats Hong Kong een plekje probeert te geven. Het is een stad waarin het een jaar geleden stevig rommelde en dat doet het natuurlijk nog steeds, al heeft de corona pandemie het nieuws over protesten wat naar de achtergrond verdreven. Je hoort Hong Kong niet alleen terug in de teksten, maar zeker ook in de muziek, wat een fascinerend album oplevert dat vaak flink anders klinkt dan de albums van de soortgenoten van Emmy The Great.
Emmy The Great is het alter ego van de in Hong Kong geboren, maar in Engeland opgegroeide Emma-Lee Moss. Als Emmy The Great is ze inmiddels alweer toe aan haar vierde album, of zelfs haar zesde als ik haar kerstalbum en de soundtrack bij de film Austenland meereken. Haar reguliere albums maakten op mij stuk voor stuk geen onuitwisbare indruk bij eerste beluistering, maar steeds weer wist Emmy The Great bij hernieuwde beluistering de middelmaat ruimschoots te ontstijgen.
Dat heeft ze ook weer gedaan met het deze week verschenen April/月音. De gekozen titel zegt veel over Emmy The Great. Aan de ene kant is ze een Britse folkie met een zwak voor zowel traditionele als indie-folk, maar aan de andere kant is ze ook een wereldburger die haar Chinese wortels niet vergeten is.
Emma-Lee Moss woonde de afgelopen jaren in New York, maar bracht aan het eind van 2017 en het begin van 2018 ook een tijd in China door. Ze pikte daar de talen uit haar jeugd weer snel op en kreeg sterkere gevoelens voor haar oude vaderland en voor haar geboorteplaats Hong Kong in het bijzonder. Op April/月音 geeft Emmy The Great Hong Kong weer een plekje in haar leven en steekt ze de stad bovendien een hart onder de riem.
Hong Kong protesteerde vorig jaar en aan het begin van dit jaar nog fel tegen initiatieven van de Chinese overheid om de greep op Hong Kong te verstevigen en verworven vrijheden in te perken. Het is allemaal wat ondergesneeuwd door de corona pandemie, maar de strijd van Hong Kong duurt voort. Het is de rode draad op April/月音 dat meerdere keren invloeden uit de Chinese muziek laat horen.
Het album klinkt daarom weer wat anders dan zijn voorgangers, maar het is wederom een typisch Emmy The Great album. Ook dit keer vroeg ik me bij eerste beluistering af wat er zo great is aan Emmy, maar toen ik het album nogmaals beluisterde viel er al veel meer op zijn plek.
Ook April/月音 is weer smaakvol ingekleurd met flink wat elektronica en klinkt een stuk moderner dan de albums van de meeste andere folkies van het moment. Het is overigens niet alleen elektronica wat de klok slaat, want ook dit keer vindt Emmy The Great een fraai evenwicht tussen elektronische en organische klanken. De invloeden uit de Chinese muziek maken het album nog wat veelkleuriger en spannender.
Ook in vocaal opzicht is Emmy The Great niet de gemiddelde folkie. April/月音 klinkt in vocaal opzicht eigentijds en laat bovendien horen dat Emma-Lee Moss beschikt over een aangenaam en veelzijdig stemgeluid, dat makkelijk weet te verleiden.
April/月音 is een album met twee gezichten. Het ene moment zit Emma-Lee Moss persoonlijk en in muzikaal opzicht in New York, maar niet veel later zit ze midden in Hong Kong. Het maakt het nieuwe album van Emmy The Great soms wat moeilijk te plaatsen, maar het maakt het album ook een stuk interessanter dan het gemiddelde album in het genre.
Heel bekend is Emmy The Great nog niet, maar ze heeft zo langzamerhand toch een opvallend oeuvre op haar naam staan en het is een oeuvre waarin geen enkel album hetzelfde klinkt. Iedereen die Emmy The Great nog niet kent moet zeker toch eens aan een ontdekkingstocht beginnen. April/月音 is een bijzondere start. Erwin Zijleman
De muziek van Emmy The Great is ook verkrijgbaar via bandcamp: https://emmythegreat.bandcamp.com/album/april.