30 augustus 2021

Thalia Zedek Band - Perfect Vision

Thalia Zedek moet het nog altijd doen met een cultstatus, maar ook het nieuwe album van de Thalia Zedek Band staat weer vol met songs van hoog niveau die zich genadeloos opdringen
Perfect Vision is het achtste album van Thalia Zedek of de Thalia Zedek Band en het is wederom een hele goede en wat mij betreft een van de beste van de Amerikaanse muzikante en haar band. De geweldige muzikanten op het album laten een geluid horen dat afwisselend sfeervol en stekelig is, waarna Thalia Zedek er met haar zo karakteristieke stem voor zorgt dat haar muziek een uniek geluid heeft, dat eigenlijk nergens aan doet denken, of het moet een vleugje Patti Smith zijn. Op Perfect Vision verkeert de band in topvorm, maar ook de songs op het album zijn van hoog niveau en hetzelfde geldt voor de kritische teksten. Thalia Zedek bezweert als vanouds en levert wederom een prachtalbum af.


Ik heb inmiddels al een eeuwigheid een zwak voor de Amerikaanse muzikante Thalia Zedek. Ze maakt inmiddels al twintig jaar muziek onder haar eigen naam of onder de naam Thalia Zedek Band, maar in de jaren 80 en 90 verdiende ze haar sporen in de muziek al ruimschoots met bands als Live Skull, Uzi en Come. 

Als ik kijk naar haar solowerk, vind ik Been Here And Gone uit 2001 nog altijd het meest indrukwekkende album, maar een slecht album ken ik niet van Thalia Zedek, al moet ik toegeven dat ik het in 2018 verschenen Fighting Season over het hoofd heb gezien. Het deze week verschenen en onder de naam Thalia Zedek Band uitgebrachte Perfect Vision is de opvolger van het album uit 2018 en het is een typisch Thalia Zedek album. 

Ook op Perfect Vision combineren Thalia Zedek en haar bandleden invloeden uit de rock en roots in een eigenzinnig geluid, dat direct vanaf de eerste noten het unieke stempel van Thalia Zedek bevat. De ijzersterke openingstrack Cranes is de enige track op het album die wordt ingekleurd met fraaie pedal steel klanken en is mede daarom ook de meest roots georiĆ«nteerde track op het album, maar het is roots met een stevige rock ’n roll injectie. 

In de rest van de tracks op Perfect Vision domineert de rock nog net wat meer, maar het is zeker geen 13 in een dozijn rock die de Thalia Zedek Band maakt. Ook het nieuwe album van de band is een album waarop de gitaren domineren, maar ook de viool speelt, net als op de vorige albums van de band, een zeer belangrijke rol op het album, terwijl naast de eenmalige bijdrage van de pedal steel ook een of twee keer door cello en trompet aangebrachte accenten opduiken. 

Als ik naar de muziek van Thalia Zedek luister heb ik altijd associaties met de muziek van Patti Smith, wat wordt versterkt door de zang van Thalia Zedek, die af en toe ook wel iets heeft van Patti Smith. Over de zang op Perfect Vision zullen de meningen overigens wederom verdeeld zijn. Thalia Zedek heeft een bijzondere stem, die zeker niet bij iedereen in de smaak zal vallen, zeker niet wanneer in de uithalen zo nu en dan een vleugje Nico opduikt. Zelf heb ik wel wat met de zang op het album, al is het maar omdat Thalia Zedek met veel passie en urgentie zingt. 

Waar over de kwaliteit van de zang misschien nog wel te twisten valt, is de kwaliteit van de muziek op het album onomstreden. De muzikanten van de Thalia Zedek Band spelen stuk voor stuk uitstekend en zetten een rijk, sfeervol, bezwerend en tijdloos geluid neer, waarin de zang van de frontvrouw uitstekend gedijt. 

Thalia Zedek schrijft ook nog eens rake teksten, waarin de nodige misstanden aan de kaak worden gesteld, met speciale aandacht voor de rol van vrouwen in de muziek en de rechten van de LHBTIQ gemeenschap. Het voorziet het geluid op Perfect Vision van nog wat meer kracht en urgentie, wat vast nog is versterkt door het feit dat het album werd afgemaakt op de dag waarop het Capitool in Washington werd bestormd door Trump aanhangers en ander gespuis. 

Of Thalia Zedek Band met dit nieuwe album nog nieuwe zieltjes gaat winnen vraag ik me af, maar iedereen die de Amerikaanse muzikante, net als ik, al geruime tijd volgt zal beamen dat Perfect Vision een volgend mooi hoofdstuk is in een fascinerend oeuvre. Het is een oeuvre waarin het debuutalbum Been Here And Gone er wat mij betreft nog altijd bovenuit steekt, maar het deze week verschenen Perfect Vision zou zomaar uit kunnen groeien tot de beste van de rest. Erwin Zijleman

De muziek van Thalia Zedek Band is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse band: https://thaliazedek.bandcamp.com/album/perfect-vision.


Perfect Vision van Thalia Zedek Band is verkrijgbaar via de Mania webshop: