De Amerikaanse muzikante Hannah Ellis draait al even mee als songwriter voor anderen, maar met de release van haar debuutalbum That Girl is het tijd geworden voor haar eigen plekje in de spotlights. De muzikante uit Nashville, Tennessee, heeft een countrypop album gemaakt dat de liefhebbers van het genre precies geeft wat ze willen horen. That Girl vermengt een authentiek rootsgeluid met een aangenaam laagje pop, wat perfect past bij de mooie stem van Hannah Ellis, die is gemaakt voor het genre. De songs van de Amerikaanse muzikante zijn aanstekelijk en licht verteerbaar, maar zijn ook van hoog niveau. Hannah Ellis levert met haar debuutalbum een in kwalitatief opzicht uitstekend album af, dat de lat in het genre direct behoorlijk hoog legt.
Met topalbums van Megan Moroney, Alana Springsteen, Caitlyn Smith, Elle King, Morgan Wade en Ashley Cooke was 2023 een uitzonderlijk goed jaar voor de Nashville countrypop. Mijn liefde voor het genre bloeide vorig jaar dan ook flink op en deze liefde blijkt in het nieuwe jaar niet verdwenen. Met That Girl van Hannah Ellis is, een week voordat Lucky van Megan Moroney dan eindelijk fysiek verkrijgbaar is in Nederland, het eerste countrypop album van 2024 verschenen en het is een prima album.
Het is een album dat zich geen moment ontworstelt aan het strakke keurslijf van de Nashville countrypop, waardoor liefhebbers van pure en traditionele Amerikaanse rootsmuziek maar het beste met een flinke boog om dit album heen kunnen lopen. Voor liefhebbers van een goed gemixte cocktail van country en pop valt er echter veel te genieten op het debuutalbum van Hannah Ellis.
Dat de Amerikaanse muzikante geen moeite doet om zich buiten de gebaande paden van de Nashville countrypop te begeven is zowel de zwakte als de kracht van het album. De criticus zal beweren dat de muzikante uit Campbellsville, Kentucky, geen enkele poging doet om iets nieuws te laten horen, terwijl de liefhebber van countrypop alleen maar kan concluderen dat Hannah Ellis een prima rapportcijfer verdient voor de uitvoering. Ik vind het zelf geen enkel probleem dat Hannah Ellis in muzikaal, vocaal, compositorisch en tekstueel opzicht niet buiten de lijntjes kleurt van de countrypop zoals deze momenteel in Nashville wordt gemaakt. Als je zin hebt in countrypop is That Girl precies wat je nodig hebt.
Hannah Ellis timmert al een tijdje aan de weg, ze verruilde Kentucky ruim tien jaar geleden al voor Nashville, en werd vorig jaar al genoemd als een van de beloften in het genre. De Amerikaanse muzikante heeft zich hierdoor kunnen omringen met prima muzikanten, wat een prima klinkend album oplevert. Net als de hierboven genoemde countrypop zangeressen kiest Hannah Ellis voor een smaakvol rootsgeluid met een subtiel laagje pop. Countrypop klonk een jaar of tien geleden nogal plastic, maar ook That Girl is weer een warm en authentiek klinkend album.
Het is een geluid waarin de stem van Hannah Ellis uitstekend tot zijn recht komt. Ze beschikt over een stem die is gemaakt voor countrypop, maar ze doet het als zangeres bovengemiddeld goed. Ook in tekstueel en compositorisch opzicht past That Girl prima binnen de kaders van de countrypop, maar luister een keer extra naar het debuutalbum van Hannah Ellis en je hoort dat ze ook de persoonlijke thema’s niet schuwt in haar teksten en je hoort bovendien dat ze een zeer getalenteerd songwriter is.
That Girl staat vol met songs die zich, mede dankzij het laagje pop, een vleugje rock en de catchy refreinen, makkelijk opdringen, maar het zijn ook songs die goed blijven hangen, waardoor het debuutalbum van Hannah Ellis mij in ieder geval snel dierbaar is geworden. De Nashville countrypop fabriek draait momenteel op volle toeren, wat ongetwijfeld heel veel albums in het genre gaat opleveren, maar Hannah Ellis zorgt er met haar debuutalbum That Girl wat mij betreft voor dat de lat in het genre direct op respectabele hoogte ligt. Erwin Zijleman