Een paar dagen geleden kreeg ik het nieuwe album van de Amerikaanse muzikante Ashtyn Barbaree in handen en sindsdien laat het album me niet meer los. Alles op Sent Through The Ceiling is immers even mooi. Het prachtige pianospel, het fraaie gitaarwerk, de tijdloze songs, de warme productie en natuurlijk de bijzondere maar ook prachtige stem van de jonge muzikante uit Fayetteville, Arkansas. Het debuutalbum van Ashtyn Barbaree vond ik al bovengemiddeld goed, maar Sent Through The Ceiling is nog veel beter. Het debuutalbum van de Amerikaanse muzikante ontdekte ik pas na ruim een jaar, maar dit keer ben ik gelukkig onmiddellijk bij de les. Voor mij onbetwist jaarlijstjesmateriaal.
Better Luck Next Time, het in de zomer van 2022 verschenen debuutalbum van de Amerikaanse muzikante Ashtyn Barbaree, ontdekte ik helaas pas in de herfst van 2023, maar ik was zo onder de indruk van het album dat ik alsnog een zeer positieve recensie schreef. Op haar debuutalbum, dat ook in de Verenigde Staten uiteindelijk goed werd ontvangen, trok de singer-songwriter uit Fayetteville, Arkansas, direct de aandacht met haar stem. Het is een karakteristiek stemgeluid waarvan je moet houden, maar als je er van houdt is Better Luck Next Time een album dat direct een onuitwisbare indruk maakt.
Het met een aantal topmuzikanten uit Nashville gemaakte album kon ook in muzikaal opzicht de concurrentie met al die andere albums in het genre makkelijk aan en Ashtyn Barbaree bleek ook nog eens een getalenteerd songwriter. Alle reden dus om de Amerikaanse muzikante in de gaten te blijven houden. Ashtyn Barbaree keert deze week terug met haar tweede album en ook Sent Through The Ceiling is een uitstekend album.
Voor het opnemen van haar tweede album koos Ashtyn Barbaree niet voor Nashville, maar bleef ze in Arkansas, waar ze werd omringd door een aantal zeer competente muzikanten, van wie een aantal ook was te horen op haar debuutalbum. Ze koos er bovendien voor om haar tweede album zelf te produceren, wat altijd een gewaagde keuze is. Het pakt allemaal goed uit, want Sent Through The Ceiling is in alle opzichten een prima album, dat zeker niet onder doet voor haar debuutalbum. Ashtyn Barbaree is nog een twintiger, maar ze maakt op haar tweede album een gelouterde indruk. Haar eigen productie klinkt feilloos en ook de zang op het album is van grote klasse.
De Amerikaanse muzikante beschikt nog altijd over een karakteristiek stemgeluid, maar waar ik bij beluistering van haar debuut moest wennen aan de zang vond ik die op Sent Through The Ceiling eigenlijk direct prachtig. In muzikaal opzicht ligt het nieuwe album in het verlengde van zijn voorganger, wat betekent dat Ashtyn Barbaree oorspronkelijke klinkende Amerikaanse rootsmuziek maakt, maar het is ook dit keer rootsmuziek die fris en eigentijds klinkt. Het is bovendien veelzijdige rootsmuziek, want Ashtyn Barbaree kan in meerdere genres uit de voeten, al staan folk en country in veel songs centraal. Sent Through The Ceiling klinkt op het hetzelfde moment als een tijdloos singer-songwriter album uit de jaren 70.
In het geluid op Sent Through The Ceiling spelen wonderschone pianoklanken en fraai gitaarwerk de hoofdrol, maar er is altijd wel een bijzonder accent in de instrumentatie dat de songs wat extra laat schitteren, waarvan ik de strijkers zeker wil noemen. Het combineert allemaal wonderschoon met de stem van de muzikante uit Arkansas, die zomaar kan uitgroeien tot een van mijn favoriete zangeressen.
Ashtyn Barbaree is zoals gezegd nog een twintiger, maar ook als songwriter doet ze wat mij betreft niet onder voor de ouwe rotten in het genre. De songs op Sent Through The Ceiling zijn stuk voor stuk aansprekend en het aantal songs op het album dat me zeer dierbaar is blijft maar groeien. Het zijn songs met persoonlijke teksten waarin verlies, liefde en het najagen van dromen centraal staan, wat de songs op Sent Through The Ceiling voorziet van extra zeggingskracht.
Alles bij elkaar heeft Ashtyn Barbaree een album gemaakt dat wat mij betreft mee kan met de beste rootsalbums van het moment en het album is voor mij nog lang niet uitgegroeid. Haar debuutalbum noemde ik een album van een grote belofte, maar met het nog wat betere Sent Through The Ceiling is Ashtyn Barbaree de belofte wat mij betreft al lang voorbij. Erwin Zijleman
De muziek van Ashtyn Barbaree is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://ashtynbarbaree.bandcamp.com/album/sent-through-the-ceiling.