Katie Gavin maakt inmiddels ruim tien jaar deel uit van de Amerikaanse band MUNA, die de afgelopen twee jaar met steeds meer succes aan de weg timmert, maar vond het ook tijd voor haar eerste soloalbum. Op What A Relief laat de muzikante uit Los Angeles horen dat ze ook uit de voeten kan met een repertoire dat dichter tegen de Amerikaanse rootsmuziek aan zit. In de meer ingetogen songs komt haar stem nog wat beter tot zijn recht, maar ook in de wat meer richting indiepop opgeschoven tracks op het album maakt Katie Gavin makkelijk indruk als zangeres en als songwriter. Ik heb het laatste album van MUNA best hoog zitten, maar het debuutalbum van Katie Gavin bevalt me nog wat beter.
De Amerikaanse band MUNA wordt al een hele tijd een grote belofte genoemd, maar op de een of andere manier kwam het er nooit helemaal uit op de albums van de band. Dat veranderde toen Phoebe Bridgers zich over de band ontfermde en Katie Gavin, Naomi McPherson en Josette Maskin op het in 2022 verschenen derde en titelloze album van MUNA wel lieten horen wat ze in huis hadden.
In de kringen waarin ik me beweeg is MUNA helaas nog altijd een redelijk onbekende band (op het platform MusicMeter werd buiten mijn recensie geen enkele reactie bij het album geplaatst), maar op TikTok is de band heel populair. Dat is volkomen terecht, want het laatst verschenen album van MUNA is een ijzersterke popplaat met eigentijdse ingrediënten en een aantrekkelijke jaren 80 en 90 vibe.
Dat er ook een leven is naast MUNA laat Katie Gavin deze week horen op haar eerste soloalbum. Op What A Relief blijft Katie Gavin in de meeste tracks redelijk ver verwijderd van de aanstekelijke popsongs van MUNA. In de openingstrack verrast de Amerikaanse muzikante, die zelf het met uitsluitend vrouwelijke muzikanten rondreizende festival Lilith Fair uit de jaren 90 als inspiratiebron noemt, de luisteraar met een combinatie van akoestische gitaren en de pedal steel en vooral invloeden uit de countrymuziek.
Katie Gavin laat verder horen dat ze prachtig ingetogen en zacht kan zingen, wat weer fraai contrasteert met haar soms wat expliciete teksten, waarin ze meer van zichzelf kan laten zien dan bij MUNA het geval is. What A Relief bevat meer songs die de singer-songwriter Katie Gavin laten horen, maar het album bevat ook een aantal tracks die dichter bij de indiepop van MUNA liggen, al laat Katie Gavin wel een wat eigenzinniger en wat minder pop georiënteerd geluid horen.
De drie leden van MUNA produceerden hun laatste album zelf, maar voor haar eerste soloalbum deed Katie Gavin een beroep op Tony Berg, die we ook kennen van Phoebe Bridgers, boygenius, Lizzy McAlpine en recent nog van Genevieve Stokes. De topproducer heeft het solodebuut van Katie Gavin voorzien van een geluid waarin van alles samen komt, wat een bijzonder geluid oplevert.
Klanken uit de Amerikaanse rootsmuziek van onder andere de pedal steel en de viool worden gecombineerd met invloeden uit de indiepop en indierock van het moment en vervolgens overgoten met een jaren 70 en 80 Fleetwood Mac sausje. In muzikaal opzicht klinkt het allemaal bijzonder lekker en het niveau van de songs ligt op What A Relief op een hoog niveau, zeker als de Amerikaanse muzikante net wat meer het avontuur opzoekt en zelfs wel wat doet denken aan Fiona Apple in haar meest toegankelijke dagen. Ook de zang van Katie Gavin bevalt me uitstekend en maakt vooral makkelijk indruk in een wat soberder en meer ingetogen ingekleurd geluid.
De muzikante uit Los Angeles staat met MUNA aan de vooravond van een internationale doorbraak, maar als ik moet kiezen tussen het laatste album van MUNA en het eerste soloalbum van Katie Gavin, kies ik zonder enige twijfel voor het laatste album. Katie Gavin laat op What A Relief immers horen dat ze beschikt over een mooi eigen geluid en dat ze als zangeres en als songwriter mee kan met de beteren binnen de indiepop van het moment. Bovendien zijn de songs op dit album een stuk persoonlijker dan op de albums van MUNA.
What A Relief is overigens, net als het laatste album van MUNA, verschenen op het Saddest Factory Records label van Phoebe Bridgers, die er met Katie Gavin echt een hele serieuze concurrent bij heeft gekregen. Erwin Zijleman
De muziek van Katie Gavin is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://katiegavin.bandcamp.com/album/what-a-relief.
What A Relief van Katie Gavin is verkrijgbaar via de Mania webshop: