De uit Nevada City, California, afkomstige Alela Diane leek op het twee jaar geleden verschenen Alela Diane & the Wild Divine te kiezen voor een steviger en ook flink wat toegankelijker geluid, maar keert op About Farewell terug naar het geluid dat we vooral kennen van haar tweede cd, To Be Still uit 2009. To Be Still volgde destijds op het bijna net zo fraaie debuut The Pirate’s Gospel uit 2006, dat ten onrechte in het hokje freakfolk werd geduwd, waarschijnlijk vooral omdat Alela Diane dezelfde thuisbasis had als freakfolk koningin Joanna Newsom. About Farewell is Alela Diane’s breakup plaat, maar het is niet het tranendal geworden dat we kennen van legendarische breakup platen. Wat vergeleken met de voorganger vooral opvalt is het afscheid van de elektrische gitaar, die op Alela Diane & the Wild Divine toevallig wel werd bespeeld door haar voormalige echtgenoot. Op About Farewell moeten we het daarom weer vooral doen met de akoestische gitaar en mooie stem van Alela Diane en zijn invloeden uit de countryrock weer verruild voor flink wat invloeden uit de Laurel Canyon, die fraai worden gecombineerd met een psychedelisch randje. About Farewell is ondanks de nadruk op akoestische gitaar en zang geen hele sobere plaat. Door het toevoegen van flink wat strijkers, fluit, spaarzame percussie en vocalen die uit meerdere lagen lijken te bestaan klinkt de plaat warm en vol en dat is knap. Alela Diane keert op haar vierde plaat terug naar het geluid van haar eerste twee platen, maar laat wel degelijk de nodige progressie horen. De Amerikaanse was altijd al een begenadigd zangeres, maar haar stem heeft op About Farewell flink aan kracht en zeker ook aan warmte gewonnen. Hetzelfde kan gezegd worden over de songwriting skills van Alela Diane. About Farewell is hierdoor een plaat die ondanks het sobere karakter en de wat trieste thematiek heel gemakkelijk weet te overtuigen. Alela Diane vertelt op About Farewell ruim een half uur lang indringende verhalen en het zijn verhalen die je bij blijven. Het zijn wel verhalen die enige aandacht vragen, want bij hele oppervlakkige beluistering lijkt de plaat wat voort te kabbelen. Dat is zeker niet het geval wanneer je met net wat meer aandacht naar About Farewell luistert. Dan grijpen de indringende folksongs van Alela Diane je een voor een bij de strot en resteert uiteindelijk alleen maar diepe bewondering voor de vierde plaat van de Amerikaanse singer-songwriter. Op About Farewell slaat Alela Diane op fraaie wijze een brug tussen 60s en 70s singer-songwriter muziek en meer psychedelisch aandoende folk van de laatste jaren. De vierde plaat van Alela Diane klinkt hierdoor direct vertrouwd, maar blijkt uiteindelijk veel meer dan een trip door de geschiedenis van de vrouwelijke singer-songwriter muziek. Ondanks het feit dat ik alle drie de vorige platen van Alela Diane zeer kon waarderen, twijfel ik geen moment over het antwoord op de vraag wat haar beste plaat is. Dat is zonder enige twijfel About Farewell, dat zich uiteraard ook schaart onder de betere vrouwelijke singer-songwriter platen van het moment. Erwin Zijleman