Never Trust A Man in A Fur Coat; het is de opvallende titel van het debuut van de Nederlandse singer-songwriter Tim Treffers.
Deze Tim Treffers is op de cover van zijn debuut overigens zelf gehuld in een tuinbroek en mannen in tuinbroeken vertrouw ik net zo min of even zeer als mannen in bontjassen.
Genoeg geoordeeld over kledingstukken, want bij Tim Treffers gaat het natuurlijk om de muziek en die is in het geval van Tim Treffers uitstekend.
De singer-songwriter uit Utrecht is voor de afwisseling eens geen voormalig deelnemer van Giel Beelen’s de Beste singer-songwriter van Nederland. Dat is aan de ene kant wel eens goed, maar aan de andere kant ook jammer, want Tim Treffers laat op Never Trust A Man In A Fur Coat horen dat hij beschikt over het eigen en bovendien internationaal aansprekende geluid dat in de laatste edities van de Beste singer-songwriter van Nederland nog al eens ontbreekt.
Het is een eigen geluid dat nadrukkelijk teruggrijpt op de blue-eyed soul uit de jaren 70, maar vervolgens een geheel eigen draai geeft aan deze invloeden uit het verleden. Als ik nog even in het verleden blijf hangen, kan ik melden dat Never Trust A Man In A Fur Coat bij mij associaties oproept met de vroege platen van Robert Palmer en de platen van Boz Scaggs; geen vergelijkingsmateriaal om je als jonge singer-songwriter voor te schamen. Bij wat vaker luisteren is ook vergelijken met Steely Dan nauwelijks te voorkomen en ook dat is een groot compliment.
Tim Treffers maakt voor zijn bijzondere geluid dankbaar gebruik van heel veel ervaren krachten uit de Nederlandse muziekscene. Namen als die van Hans Vermeulen (Sandy Coast), Ruud Breuls (Metropole orkest), Eddie Conard (Pointer Sisters, Sting), Jeroen Bos (Bodine) en Dianne Marchal (Rainbow Train) was ik al heel lang niet meer tegen gekomen, maar de schat aan ervaring van deze ouwe rotten draagt nadrukkelijk bij aan het heerlijk authentiek klinkende 70s geluid op Never Trust A Man In A Fur Coat.
Tim Treffers heeft zich niet alleen gericht op de oude garde, maar heeft ook jonge en veelbelovende Nederlandse muzikanten aan zich weten te binden, onder wie Tim Vermeulen (zoon van Hans) en Eric van den Brink die de plaat produceerden.
De mix van blue-eyed soul, funk, jazz en heel veel pop is vaak zonnig en lichtvoetig, maar het debuut van Tim Treffers bevat ook een aantal meer ingetogen tracks, die voorzichtig herinneren aan de grote singer-songwriters uit de jaren 70 (denk aan Harry Nilsson). De jaren 70 blijven domineren wanneer Tim Treffers een vleugje reggae uit de hoge hoed tovert en 10cc naar de kroon steekt, maar Never Trust A Man In A Fur Coat klinkt ook minstens even eigentijds als de platen van bijvoorbeeld Wouter Hamel.
Zeker op de aangename zomerdagen van de laatste weken was het debuut van Tim Treffers een echte feel-good plaat, maar onder alle aangename klanken steekt het allemaal ook verassend goed in elkaar. Wie Giel Beelen uit de hoge hoed gaat toveren weet ik niet, maar of deze winnaar net zo goed is als Tim Treffers durf ik op voorhand al te betwijfelen. Erwin Zijleman
Het debuut van Tim Treffers ligt niet in iedere platenzaak maar kan fysiek worden verkregen via de website van Tim Treffers (http://timtreffers.nl/bestel-de-cd/), voor een download kun je terecht bij iTunes (https://itunes.apple.com/nl/album/never-trust-a-man-in-a-fur-coat/id977658108).
Het debuut van Tim Treffers staat helaas niet op Spotify of Deezer, maar speciaal voor deze BLOG heeft Tim Treffers een aantal songs beschikbaar gemaakt via Soundcloud.