04 april 2019

Laura Stevenson - The Big Freeze

Laura Stevenson maakte zes jaar geleden al eens flink wat indruk, maar levert nu een nog veel sterker album af met songs die meerdere kanten op kunnen
Ik raakte zes jaar geleden behoorlijk verslingerd aan het fraaie Wheel van Laura Stevenson, maar verloor de singer-songwriter uit New York net zo snel weer uit het oog. Met The Big Freeze duikt Laura Stevenson nu opnieuw op en maakt ze nog wat meer indruk dan zes jaar geleden. The Big Freeze kan pastoraal en folky klinken, maar ook rauw en stekelig of juist schaamteloos poppy. In alle genres kan Laura Stevenson uitstekend uit de voeten en maakt ze indruk met intense songs die het oor lieflijk kunnen strelen of ruw uit kunnen halen. Wheel sneeuwde uiteindelijk onder, maar The Big Freeze verdient echt alle aandacht.


Een jaar of zes geleden maakte ik bij toeval kennis met de muziek van Laura Stevenson. Het in 2013 verschenen Wheel maakte flink wat indruk met folky songs, die zomaar konden ontsporen en zowel de kant van de pop als de kant van de rock op konden schieten. Wheel viel op door bijzondere zang, een fraaie instrumentatie met geweldig gitaarwerk en wonderschone vioolpartijen en opvallend pure en rauwe klanken. 

Ik was er na beluistering van Wheel van overtuigd dat ik Laura Stevenson vanaf dat moment nauwlettend in de gaten zou gaan houden en ik was er bovendien van overtuigd dat ik me zou gaan verdiepen in de platen die ze voor Wheel had gemaakt met haar band The Cans. 

Zes jaar later moet ik concluderen dat ik Laura Stevenson helemaal vergeten was, waardoor ik het in 2015 verschenen Cocksure heb gemist, net als de platen met The Cans. Ik begon aan de beluistering van haar nieuwe plaat The Big Freeze zonder enige herinnering aan Wheel, maar na verloop van tijd kwamen er toch echo’s uit het verleden naar boven en bleek het toch niet de eerste keer dat ik onder de indruk was van de muziek van de singer-songwriter uit New York. 

Ook op The Big Freeze kan Laura Stevenson weer aangenaam folky klinken. De openingstrack valt op door een stemmige instrumentatie met hier en daar prachtige accenten. De track wordt echter gedragen door de mooie heldere stem van Laura Stevenson, die wat vaster zingt dan op haar vorige plaat, maar nog altijd kies voor expressieve vocalen. Wanneer aan het eind van de project fraaie vioolklanken door de song heen snijden, missen we alleen de ruwe gitaaruithalen van Wheel nog. 

Deze komen uit de speakers in de tweede track, die laat horen dat Laura Stevenson niet alleen intiem en folky kan klinken, maar ook ruw en direct. Waar je The Big Freeze op basis van de openingstrack nog in het hokje folk zou duwen, schaart Laura Stevenson zich met de tweede en derde track onder de jonge vrouwelijke singer-songwriters in het indie segment (denk aan Julien Baker en Phoebe Bridgers). 

Wheel schoot zes jaar geleden alle kanten op en ook de nieuwe plaat van Laura Stevenson laat zich niet in een hokje duwen. Na folk en indie-rock krijgen we in de vierde track heerlijk zonnige gitaarpop en ook in dit genre kan Laura Stevenson verrassend goed uit de voeten. 

De singer-songwriter uit New York nam haar nieuwe plaat op in haar ouderlijk huis terwijl de barre winter buiten huis hield. Op Wheel liet ze al horen dat ze uitstekende songs kan schrijven, maar The Big Freeze legt de lat nog wat hoger en zou Laura Stevenson onder de aandacht van een groter publiek moeten brengen. 

Zeker de intieme en wat meer ingetogen songs op de plaat zijn van een bijzondere schoonheid en stralen kracht en urgentie uit, maar ook wanneer Laura Stevenson het tempo wat opvoert overtuigt ze bijzonder makkelijk met een album vol ijzersterke songs, een fraaie en doordachte instrumentatie en een stem die alle songs op gloedvolle wijze tot leven brengt. Verrassend sterk album dat nog wat meer indruk maakt dan het wat vergeten Wheel. Erwin Zijleman

De muziek van Laura Stevenson is ook verkrijgbaar via haar bandcamp pagina: https://laurastevenson.bandcamp.com/album/the-big-freeze.