Het derde album van Margo Price kwam er niet zonder slag of stoot, maar imponeert toch weer makkelijk met een geluid dat wat afstapt van de 70s country en een stem die je meedogenloos bij de strot grijpt
Margo Price werd na de release van haar debuut vereenzelvigd met de traditionele country uit de jaren 70, maar zocht op haar tweede album de grenzen al op. Dat doet ze nog wat nadrukkelijker op haar derde album, waarop de country uit de jaren 70 een flinke stap terug heeft moeten doen. Pop en rock hebben juist aan terrein gewonnen en zijn door producer Sturgill Simpson hier en daar van een 80s country randje voorzien. In muzikaal opzicht klinkt het allemaal lekker, de songs zijn aansprekend en Margo Price is nog altijd voorzien van een stem die keihard binnenkomt. De volgende keer mag ze best weer een traditioneel countryalbum maken, maar ook That’s How Rumors Get Started is uitstekend.
De Amerikaanse singer-songwriter Margo Price werd een paar jaar geleden in het zadel geholpen door Jack White (The White Stripes), die haar een platencontract gaf en haar solodebuut Midwest Farmer’s Daughter uit 2016 produceerde. Margo Price zocht op dat moment, samen met haar man Jeremy Ivey, al een aantal jaren haar geluk in Nashville, maar kreeg met Midwest Farmer’s Daughter de erkenning die ze al een tijdje verdiende, na een aantal jaren vol persoonlijke misère aan de zelfkant van de samenleving.
Op haar debuut liet de singer-songwriter uit Nashville zich nadrukkelijk inspireren door de wat traditionelere countrymuziek uit de jaren 70 van bijvoorbeeld Tammy Wynnette en Loretta Lynn, maar vond ze ook aansluiting bij de hedendaagse countrymuziek. Het in 2017 verschenen en samen met haar man Jeremy Ivey geproduceerde All American Made bevestigde de belofte van het debuut van Margo Price. Het album liet een nog wat veelzijdiger geluid horen en klonk bovendien fantastisch door de bijdragen van een aantal geweldige muzikanten.
Waar de eerste twee albums van Margo Price elkaar snel opvolgden, hebben we relatief lang moeten wachten op album nummer drie. That’s How Rumors Get Started werd in eerste instantie opgehouden door het moederschap, maar liep door een postnatale depressie, een verwoestende tornado en de corona pandemie nog wat meer vertraging op. Het album is deze week dan eindelijk verschenen en bevestigt wat mij betreft het talent van Margo Price, al slaat ze wel duidelijk andere wegen in.
De muzikante uit Nashville vertrouwde dit keer op de diensten van een producer van naam en faam in het rootssegment, want That’s How Rumors Get Started werd geproduceerd door niemand minder dan Sturgill Simpson, die ook topmuzikanten als pianist Benmont Tench, gitarist Matt Sweeney en bassist Pino Palladino naar de studio haalde. De keuze voor Sturgill Simpson was een paar jaar geleden nog een veilige keuze geweest, maar de producer en muzikant uit Nashville koos op zijn laatste eigen album voor een geluid vol invloeden uit de 80s en hier en daar zelfs een hoofdrol voor synths. Met name de 80s invloeden duiken ook op het nieuwe album van Margo Price een enkele keer op.
That’s How Rumors Get Started is wat minder sterk geworteld in de traditionele country uit de jaren 70, maar schuift vaak op richting het volgende decennium, waarin invloeden uit de traditionele country en radiovriendelijke rockmuziek een monsterverbond sloten en de pedal steel verboden terrein was. Loretta Lynn heeft hier en daar plaatsgemaakt voor Stevie Nicks of zelfs Ellen Foley en het pakt verrassend goed uit.
Het levert een aantal songs op waarin in muzikaal en vocaal opzicht flink wordt uitgepakt, maar Margo Price is de country zeker niet helemaal vergeten. That’s How Rumors Get Started kiest vergeleken met zijn voorgangers voor een nog wat grootser en veelzijdiger geluid, maar de fantastische stem van Margo Price is gebleven, net als haar vermogen om, samen met manlief Jeremy Ivey, geweldige songs vol mooie verhalen te schrijven.
Ik hoor Margo Price zelf nog altijd het liefst in de country tearjerkers, die overigens ook op het album te vinden zijn, maar ook haar uitstapjes richting een wat meer soulvol geluid, richting de rockmuziek die je op de grote Amerikaanse radiostations hoorde in de jaren 80 of richting de pop en rock van Fleetwood Mac en frontvrouw Stevie Nicks zijn absoluut geslaagd. Prima album. Erwin Zijleman
De muziek van Margo Price is ook verkrijgbaar via haar bandcamp pagina: https://margoprice.bandcamp.com.
That's How Rumors Get Started van Margo Price is verkrijgbaar via de Mania webshop: