Het vorige album van Quivers uit Melbourne kreeg uiteindelijk niet de aandacht die het verdiende, maar met Oyster Cuts doet de Australische band een nieuwe poging. Het is een wat mij betreft zeer geslaagde poging, want het nieuwe album van Quivers is een album vol zoete verleiding. Het is een album dat herinnert aan de onweerstaanbaar lekkere en vaak bitterzoete popsongs van landgenoten The Go-Betweens, maar de songs van Quivers laten zich door veel meer muziek beïnvloeden en klinken ook zeker eigentijds. Zeker bij de zomerse temperaturen van het moment doet het nieuwe album van de Australische band het uitstekend, maar dit album gaat nog veel langer mee.
De Australische band Quivers maakte wat mij betreft met Golden Doubt de soundtrack van de zomer van 2021. Dat is althans wat ik destijds opschreef in mijn recensie van het album. In de vroege zomer van 2021 werd nog uitgekeken naar een ‘summer of love’ na het jaar van de coronapandemie. Het virus bleek helaas een stuk hardnekkiger dan verwacht, waardoor ook de zomer van 2021 in het water viel.
Dat heeft er misschien ook wel voor gezorgd dat ik het album van Quivers na de zomer van 2021 snel ben vergeten. De band uit Melbourne krijgt een herkansing met het deze week verschenen Oyster Cuts en het vierde album van Quivers is een album dat absoluut kans maakt op de eretitel ‘soundtrack van de zomer van 2024’, zeker nu de zon zo schijnt als op het moment.
In mijn recensie van het vorige albums van Quivers noemde ik meerdere malen de naam van de eveneens Australische band The Go-Betweens en dat is een naam die ook onmiddellijk op komt bij beluistering van Oyster Cuts. The Go-Betweens waren met name in de jaren 80 meester in het schrijven van hopeloos aanstekelijke, maar ook stekelige popsongs, wat een handvol destijds zwaar onderschatte albums opleverde.
Australië was in die tijd nog heel ver weg, maar sinds de komst van het Internet duikt een album dat van de andere kant van de wereld verschijnt hier net zo snel op als een album van eigen bodem. Desondanks heeft Oyster Cuts van Quivers hier nog niet veel aandacht gekregen, wat alles te maken heeft met de huidige zomerdip in de muziekwereld.
The Go-Betweens zijn zeker niet de enige muzikale helden van de leden van Quivers. In 2021 bracht de band naast het eerder genoemde Golden Doubt ook haar versie van R.E.M.’s Out Of Time uit en ook op Oyster Cuts zijn invloeden van R.E.M. hoorbaar. Quivers teert echter niet alleen op de inspiratiebronnen uit het verleden, maar maakt ook indruk met fris klinkende songs.
Net als The Go-Betweens staat Quivers garant voor geweldige melodieën, is het gitaarwerk lekker rafelig en zijn de songs zowel aanstekelijk als prikkelend. De muziek van Quivers is misschien nog wel onweerstaanbaarder dan de muziek van The Go-Betweens door de combinatie van mannenstemmen en vrouwenstemmen en de meerstemmige zang, die nog een extra dimensie toevoegen aan de muziek van de Australische band.
Direct bij eerste beluistering werd ik meedogenloos verleid door de zonnige popsongs van de Australische band, maar Oyster Cuts is een album dat bij herhaalde beluistering alleen maar beter wordt. Bijvoorbeeld door het subtiele laagje shoegaze, de tijdloze rock riffs of het laagje 80s synthpop, maar ook door al het andere moois dat onder de enorme dosis aan zonnestralen is verstopt.
Golden Doubt viel in 2021, mede door het uitblijven van de aangekondigde en zo gewenste ‘summer of love’ wat tussen wal en schip, maar met Oyster Cuts laat de band uit Melbourne horen dat het vorige album zeker geen toevalstreffer was. Zeker op het eerste deel van het album strooit Quivers met perfecte popsongs, maar op de tweede helft is ook aan de cooling down gedacht, wat dit uitstekende album nog wat beter maakt. De zomer van 2024 wordt een stukje mooier door dit heerlijke album, maar Oyster Cuts is een album voor alle seizoenen. Erwin Zijleman
De muziek van Quivers is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Australische band: https://quiversss.bandcamp.com/album/oyster-cuts.