12 september 2025

Review: Emma Swift - The Resurrection Game

Het is niet veel muzikanten gegeven om een onuitwisbare indruk te maken met een serie Bob Dylan covers, maar Emma Swift deed het en laat op The Resurrection Game horen dat dit zeker geen toevalstreffer was
De Australische maar in Nashville woonachtige muzikante Emma Swift bracht na een geslaagd mini-album een album met alleen Bob Dylan covers uit. Dat was nogal gewaagd, maar het pakte geweldig uit met het in alle opzichten uitstekende Blonde On The Tracks. Het heeft nogal wat druk gelegd op het toch altijd al lastige tweede album, maar daar is niets van te merken op The Resurrection Game. Het is een album dat wederom indruk maakt met prachtige klanken en de nog mooiere stem van Emma Swift, maar het samen met flink wat topkrachten uit Nashville gemaakte album laat ook horen dat de Australische muzikante een prima songwriter is. Heerlijk album, zeker nu de herfst er aan komt.



Het is alweer vijf jaar geleden dat de Australische muzikante Emma Swift imponeerde met haar debuutalbum Blonde On The Tracks. Het was een opvallend debuutalbum, want welke muzikant kiest er voor om alleen maar songs van Bob Dylan op een eerste album te zetten. Emma Swift deed het en ze deed het op indrukwekkende wijze. 

De Australische muzikante deed een niet al te voor de hand liggende greep uit het oeuvre van de Amerikaans legende, waarbij zowel stokoud als gloednieuw werk van Bob Dylan aan bod kwam. Blonde On The Tracks was verder zeer smaakvol ingekleurd, maar het was vooral de mooie en trefzekere stem van Emma Swift die zeer tot de verbeelding sprak. Wat Blonde On The Tracks nog wat knapper maakte is dat de Australische muzikante niet probeerde te klinken als de oude meester en een eigen draai gaf aan zijn werk. 

Van Blonde On The Tracks verscheen ook nog een luxe versie die liet horen dat Emma Swift ook live indruk maakt, maar al met al is het best lang stil geweest rond de muzikante die Australië al een tijd geleden heeft verruild voor Nashville, Tennessee, waar ze samenwoont met de Britse muzikant Robyn Hitchcock, die we kennen van The Soft Boys, maar inmiddels ook van een omvangrijk oeuvre als solomuzikant. 

Het lange wachten op de opvolger van Blonde On The Tracks wordt deze week beloond met de release van The Resurrection Game, waarop Emma Swift haar eigen werk laat horen. Het op Isle of Wight en in Nashville opgenomen album bevat een aantal zeer persoonlijke songs over pieken en dalen in het leven, wat de songs nog wat meer lading geeft dan haar fraaie vertolking van Bob Dylan songs. 

Emma Swift maakte vijf jaar geleden indruk met smaakvolle klanken en een prachtige stem en dat zijn ook twee belangrijke ingrediënten van de songs op The Resurrection Game. Het album is voorzien van een stemmige en sfeervolle orkestratie met de nodige strijkers, maar ook de pedal steel van virtuoos Spencer Cullum, en dat is een geluid waarin de stem van Emma Swift nog wat mooier klinkt dan in het rootsgeluid van Blonde On The Tracks. 

Het is een stem die niet alleen opvalt door schoonheid, maar ook door gevoel en precisie. Dat kennen we nog van Blonde On The Tracks, maar Emma Swift legt in haar eigen, zeer persoonlijke en vaak behoorlijk melancholische songs nog net wat meer emotie. Het is direct vanaf de eerste klanken betoverend mooi, want zowel de strijkers als de zang komen heerlijk binnen en kleuren prachtig bij de herfst die langzaam maar zeker zijn intrede doet in Nederland. 

De inkleuring van de songs op The Resurrection Game is soms sober en stemmig, maar ook als de muziek net wat voller klinkt is de stem van Emma Swift betoverend mooi. Na Blonde On The Tracks wisten we al het een en ander van de zangeres Emma Swift en voor haar goede gevoel voor fraai ingekleurde songs, maar na beluistering van The Resurrection Game weten we ook dat de Australische muzikante een uitstekend songwriter is. 

De vakkundige productie van Jordan Lehning, waaraan een Daniel Lanois sfeer is toegevoegd, en de smaakvolle bijdragen van meerdere topmuzikanten uit Nashville voorzien The Resurrection Game van extra glans. Natuurlijk lag de lat enorm hoog na het jaarlijstjes album Blonde On The Tracks, maar het nieuwe album van Emma Swift kan de idioot hoge verwachtingen absoluut aan. Indrukwekkend. Erwin Zijleman

De muziek van Emma Swift is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Australische muzikante: https://emmaswift.bandcamp.com/album/the-resurrection-game.


The Resurrection Game van Emma Swift is verkrijgbaar via de Mania webshop: