25 oktober 2009

G O T V - Aminal Planet

In het onlangs verschenen boek City to City beschrijft muziekjournalist Leo Blokhuis op boeiende wijze de muziekhistorie van een aantal steden die een belangrijke rol hebben gespeeld in de geschiedenis van de popmuziek, waaronder uiteraard Nederland’s rockstad nummer één Den Haag. Mijn eigen woonplaats, Leiden, heeft een zeer bescheiden historie wanneer het gaat om popmuziek. In eerste instantie kwam ik eerlijk gezegd niet verder dan de Leidse Sleuteltjes, de Zangeres zonder Naam, Rubberen Robbie en The Shorts. Hiernaast worden vaak de namen van The Shoes en Ivy Green genoemd, maar deze roemruchte bands kwamen eigenlijk uit het nabijgelegen Hazerswoude Dorp en Hazerswoude Dorp is niet Leiden. Wanneer het gaat om Leidse platen van recentere datum koester ik de prachtplaat van Soccer Committee, maar wat heeft Leiden verder nog te bieden?
Sinds een paar dagen weet ik het antwoord: G O T V. G O T V is een Leidse band die onlangs een eerste EP uitbracht, Aminal Planet. G O T V staat naar eigen zeggen voor Group Of Tactical Vineyards, Grumpy Old Tulsa Vagabond of Gnomes Often Test Vicodin, maar zelf hou ik toch liever op de wat gangbaardere betekenissen Get Out The Vote of eventueel Gathering Of The Vibes, al is het maar omdat ik hier een duidelijke link zie met de muziek van de band. Op haar debuut EP verrast G O T V met aansprekende en gevarieerde rockmuziek. Aminal Planet opent met stonerrock waarvoor The Queens Of The Stone Age zich niet zouden schamen, maar komt vervolgens op de proppen met muziek waarin G O T V op knappe wijze meerdere stijlen met elkaar combineert. Stonerrock, pop, emo, progrock, metal, indierock; het is het allemaal niet, maar het komt wel voorbij en wordt door G O T V samengesmolten tot donker klinkende Rockmuziek met een hoofdletter R. Aminal Planet bevat slechts vijf tracks en duurt nog geen twintig minuten, maar komt aan als een mokerslag. Aminal Planet is een indrukwekkend visitekaartje van een band die laat horen dat het met de Leidse popmuziek momenteel wel goed zit. Als het volledige debuut van de band net zo goed is als deze EP, voorspel ik G O T V nu alvast een grote toekomst. En nee, dat is geen Leids chauvinisme. Erwin Zijleman