Oude soul, deel 1. De jonge Amerikaan Eli “Paperboy” Reed verraste precies twee jaar geleden vriend en vijand met Roll With You. Op zijn tweede plaat (Reed’s debuut uit 2005 werd door vrijwel niemand opgemerkt) imponeerde de blanke Amerikaan met gitzwarte vocalen die vrijwel onmiddellijk deden denken aan grote soulzangers als Sam Cooke en Otis Redding. Eli “Paperboy” Reed bleek niet alleen te beschikken over een geweldige stem, maar schreef ook nog eens songs die in de catalogus van de eerder genoemde grote soulzangers niet hadden misstaan. Roll With You leek weggelopen uit lang vervlogen tijden, maar vond ook aansluiting bij de op dat moment door vrouwen gedomineerde neo-soul, met de platen van Amy Winehouse als belangrijkste vergelijkingsmateriaal. Roll With You bleek de afgelopen twee jaar verrassend goed houdbaar, wat de conclusie rechtvaardigt dat Eli “Paperboy” Reed inmiddels een bescheiden retro-soul klassieker op zijn naam heeft staan. Met Come And Get It doet hij dat nog eens dunnetjes over. Reed brengt zijn derde plaat uit bij een major en werd voor de productie van zijn nieuwe plaat gekoppeld aan topproducer Mike Elizondo, die de afgelopen jaren met veel succes werkte met onder andere Pink, Emimen en Fiona Apple. Het heeft niet eens zo heel veel invloed gehad op het geluid van Eli “Paperboy” Reed, want ook op Come And Get It treedt de Amerikaan weer op gloedvolle en authentiek klinkende wijze in de voetsporen van Sam Cooke, Otis Redding, Wilson Pickett en noem ze maar op. Waar Mike Elizondo normaal gesproken zijn stempel drukt op de platen die hij produceert (vooral goed te horen op Fiona Apple’s Extraordinary Machine), is hij op Come And Get It subtieler te werk gegaan. Het retro geluid dat domineerde op Roll With You vormt ook op Come And Get It de muzikale basis. Elizondo heeft het geluid hooguit wat opgepoetst en voorzien van eigentijdse accenten, waardoor de nieuwe plaat van Eli “Paperboy” Reed dit keer niet alleen authentiek, maar ook verrassend fris klinkt. Ook op Come And Get It haalt Reed de mosterd bij oude soul, blues, rhythm & blues en Motown. Het geluid van zijn door blazers gedomineerde band is nog altijd moddervet, zijn songs nog altijd bijzonder aanstekelijk, maar de geweldige stem van Eli “Paperboy” Reed blijft zijn sterkste wapen. Met bijna speels gemak vertolkt Eli “Paperboy” Reed op Come And Get It de ene na de andere potentiële soulklassieker. Reed maakt muziek waardoor je je onmiddellijk beter gaat voelen. Het is zonnige en warmbloedige muziek die aanvoelt als een warme lentezon. Net als zijn voorganger is Come And Get It zo aanstekelijk en aangenaam dat je bijna zou vergeten wat een ongelooflijk knappe plaat dit weer is. Eli “Paperboy” Reed heeft het em weer geflikt. Erwin Zijleman