12 april 2012
Kris Berry - Marbles
De naam Kris Berry zingt al een tijdje rond. De op Curaçao geboren zangeres debuteerde vorig jaar met een veelbelovende en goed ontvangen EP, die haar onder andere een plekje op North Sea Jazz opleverde. Vorige week verscheen dan eindelijk haar langverwachte debuut Marbles en dit debuut heeft tot dusver niet te klagen over aandacht in de media. Daar valt helemaal niets op af te dingen, want Marbles is een hele overtuigende plaat. Marbles krijgt het labeltje jazz opgeplakt en dat is inderdaad een belangrijk bestanddeel van de muziek van Kris Berry. Marbles is voorzien van een bijzonder geluid dat het ene moment degelijk en ouderwets en het volgende moment fris en modern klinkt. Het doet af en toe wel wat denken aan de muziek waarmee Caro Emerald momenteel de wereld verovert, maar waar ik niet zo heel veel heb met de muziek van Caro Emerald weet Kris Berry me met Marbles vol te raken. Marbles is een plaat met jazzy popliedjes die niet alleen opvallen door de bijzondere instrumentatie, maar vooral ook door de warme en soepele stem van Kris Berry. Kris Berry is zo’n zangeres die eigenlijk alles kan zingen, maar in het jazzy segment komt haar stem wel heel goed tot zijn recht. Marbles is al snel de plaat waar Norah Jones momenteel van droomt, maar het is ook een plaat die buiten de gebaande paden van de jazz durft te treden en je net zo makkelijk nachtclub jazz als een indringende ballad, een bluesy track of muziek met Latijns Amerikaanse en Caribische invloeden voorschotelt. In muzikaal opzicht vind ik vooral het gitaarwerk indrukwekkend (zeker in de lome tracks), maar ook de opzwepende percussie en de subtiel toegevoegde strijkers en blazers dragen nadrukkelijk bij aan het indrukwekkende geluid op de plaat, dat nog wat extra impact krijgt door de prachtige mix van Jerry Boys die eerder met onder andere de Buena Vista Social Club en Ry Cooder werkte. Kris Berry heeft op Marbles maar een paar noten nodig om je in te palmen, maar de plaat wordt vervolgens alleen maar mooier en indrukwekkender. Marbles klinkt, mede door de hele knappe popsongs die Kris Berry schrijft, als een plaat die je al jaren kent, maar het is ook een plaat vol spanning en avontuur die je op het puntje van de stoel houdt en je steeds weer weet te verrassen. Dat Kris Berry met Marbles Nederland gaat veroveren is na alle media-aandacht bijna zeker, maar Marbles is als je het mij vraagt een plaat met veel meer potentie. Marbles van Kris Berry schaart zich met speels onder de meest indrukwekkende debuten van 2012, nationaal maar ook internationaal. Dat het hiernaast ook nog eens een verdomd lekkere plaat is voor werkelijk alle momenten is alleen maar mooi meegenomen. Erwin Zijleman