Rosanne Cash is de dochter van de in 2003 overleden legende Johnny Cash. Ze timmert als singer-songwriter inmiddels al weer heel wat jaren aan de weg (haar debuut stamt uit 1979), maar staat in muzikaal opzicht uiteraard in de schaduw van haar beroemde vader. Dat is aan de ene kant onvermijdelijk, maar het betekent ook dat het oeuvre van Rosanne Cash door lang niet iedereen op de juiste waarde wordt geschat. Rosanne Cash maakte in de jaren 80 en 90 een aantal geweldige platen en leek in het nieuwe millennium nog veel beter op dreef (Black Cadillac uit 2006 is als je het mij vraagt een klassieker), totdat ze werd uitgeschakeld door zeer ernstige gezondheidsproblemen, die Rosanne Cash het maken van muziek zo nu en dan onmogelijk maken. Drie jaar na Black Cadillac verscheen de prima coverplaat The List (gebaseerd op de lijst met memorabele songs die haar vader ooit eens voor haar had samengesteld) en nu ligt dan eindelijk een nieuwe studioplaat van Rosanne Cash in de winkel. The River & The Thread werd door het Britse muziektijdschrift Uncut meteen onthaald met de perfecte 10 en ook de recensies in Amerika zijn tot dusver uitstekend. Rosanne Cash krijgt kennelijk eindelijk de waardering die ze al zo lang verdiend, maar slaan de critici niet door met nagenoeg perfecte beoordelingen? Nee, als je het mij vraagt niet. Natuurlijk is The River & The Thread geen perfecte plaat, maar het is wel een hele goede plaat en voor mij de beste die Rosanne Cash tot dusver heeft gemaakt en dat zegt wat. The River & The Thread bevat vooral ingetogen songs met een wat broeierig geluid. Het is het geluid van het snikhete Zuiden van de Verenigde Staten en het is een geluid waarin invloeden uit de blues net zo belangrijk zijn als invloeden uit de country, terwijl hiernaast ook invloeden uit de gospel, soul, folk, jazz en rock van belang zijn. Bij de eerste beluistering van The River & The Thread meende ik de hand van producer Daniel Lanois te herkennen, maar het blijkt de hand van echtgenoot John Leventhal, die zich op The River & The Thread een uitstekend producer toont. De nieuwe plaat van Rosanne Cash heeft een prachtig geluid, dat ruimte biedt aan flink wat instrumenten en muzikanten van naam en faam, maar toch ook altijd helder en ingetogen klinkt. Het past fraai bij de stem van Rosanne Cash die ook wat meer ingetogen en warmer is dan we van haar gewend zijn. The River & The Thread kreeg vorm na een road trip door het Zuiden van de Verenigde Staten en vertelt bijzonder fraaie en indringende verhalen van een vrouw die na vele jaren New York eindelijk weer eens thuis was en zich verdiept in de rijke historie van het deel van de VS dat ze de rug toe had gekeerd. Ik geef eerlijk toe dat ik de perfecte 10 van Uncut op voorhand zwaar overdreven vond, maar zo langzamerhand begin ik Uncut wel te begrijpen. The River & The Thread is een van de eerste grote rootsplaten van 2014 en het is een rootsplaat die de lat meteen verschrikkelijk hoog legt. Veertig minuten lang verrast Rosanne Cash met het ene na het andere prachtliedje en het ene na het andere ontroerende verhaal. Hierna wil je alleen maar veel en veel meer. Erwin Zijleman