De Amerikaanse muzikant Larry Campbell heeft een cv dat zo dik is als een ouderwets telefoonboek van een middelgrote stad (wie kent ze nog). Vrijwel iedere lezer van deze BLOG heeft zeer waarschijnlijk een flinke stapel platen in de kast staan waarop Larry Campbell te horen is als muzikant of waarvoor de Amerikaan als producer achter de knoppen zat.
De kans dat de lezers van deze BLOG een plaat in de kast hebben staan waarop de naam van Larry Campbell op de cover staat was tot voor kort echter een flink stuk kleiner. Larry Campbell, die de afgelopen decennia ook nog een belangrijke rol speelde in de bands van onder andere Levon Helm en Bob Dylan, maakte een jaar of tien geleden weliswaar één soloplaat, maar wist hiermee geen potten te breken.
De tijden dat platen met de naam van Larry Campbell op de cover in vrijwel geen enkele platenkast te vinden waren, zijn nu echter voorgoed voorbij, want samen met Teresa Williams heeft Larry Campbell een plaat gemaakt die een plekje verdient in iedere platenkast waarin Amerikaanse rootsmuziek ruim vertegenwoordigd is.
Larry Campbell en Teresa Williams zijn inmiddels ruim 25 jaar getrouwd en werken nog langer samen, maar het was er nog niet van gekomen om samen een plaat te maken. Die plaat is er nu en het is er één van een angstaanjagend hoog niveau.
Net als Larry Campbell heeft ook Teresa Williams een lange staat van dienst, al waren haar gloedvolle vocalen tot dusver vooral op de achtergrond te horen. Op het titelloze debuut van Larry Campbell en Teresa Williams treedt het tweetal uit de schaduw en de twee rasmuzikanten doen dit op buitengewoon imponerende wijze.
Larry Campbell en Teresa Williams bestrijken op hun debuut een opvallend breed palet. Vrijwel alle uithoeken van de Amerikaanse rootsmuziek worden verkend en alles klinkt even goed. Dat is ook niet zo gek, want gitaristen van het kaliber van Larry Campbell zijn zeer schaars. Ook in vocaal opzicht weet de Amerikaan indruk te maken, wat nog in veel sterkere mate geldt voor Teresa Williams, die de zang menig maal uit haar tenen laat komen, maar ook prachtig ingetogen kan zingen. Dat de twee ook nog eens garant staan voor prachtige harmonieën verhoogt de feestvreugde alleen maar.
Alsof het nog niet genoeg is schoven een aantal gerenommeerde muzikanten, onder wie Little Feat pianist Billy Payne en zangeres Amy Helm (dochter van Levon), aan tijdens de opnames van de plaat. Hoewel alle muzikanten op de plaat al vele duizenden uren in de studio hebben gestaan, klinkt het debuut van Larry Campbell en Teresa Williams nergens plichtmatig. Er wordt met hoorbaar plezier en met verschrikkelijk veel gevoel gemusiceerd.
Dat hoor je in de meer country georiënteerde tracks die voorzichtig raken aan de platen die Emmylou Harris en Gram Parsons maakten, dat hoor je in de heerlijke bluesy tracks, dat hoor je in de folksongs die zo uit de Appalachen lijken te komen en je hoort het in de tracks die muziek maken die vooral is geïnspireerd door de Zuidelijke staten van de VS.
Er gebeurt ontzettend veel op deze plaat en alles klinkt even geïnspireerd, gedreven en goed. Als ik er twee dingen uit moet pikken kom ik bij de geweldige zang van Teresa Williams en het fabuleuze gitaarspel van Larry Campbell, maar ook alles hierbuiten is van een ontzettend hoog niveau. Dat geldt voor de songs, dat geldt voor de instrumentatie en het geldt voor de productie.
De plaat van Larry Campbell en Teresa Williams krijgt tot dusver nog niet heel veel aandacht en dat is doodzonde. Ik weer echt niet of ik dit jaar een betere rootsplaat heb gehoord dan deze en verwacht ook niet dat iemand hier snel overheen gaat. Larry Campbell en Teresa Williams hadden hun sporen in de muziek al ruimschoots verdiend, maar geven hun carrières nu glans met een visitekaartje dat heel veel respect afdwingt. Wat een prachtplaat. Erwin Zijleman