Toen het Frans/Amerikaanse duo Beach House iets meer dan tien jaar geleden voor het eerst opdook, was het geluid van Victoria Legrand en Alex Scally nog behoorlijk uniek.
Beach House heeft haar zo bijzondere geluid steeds verder vervolmaakt en is inmiddels een inspiratiebron voor velen (zoals op het recent verschenen album van Cigarettes After Sex nog heel duidelijk te horen was).
Beach House was zelf twee jaar geleden nog zeer productief met twee uitstekende albums in slechts een paar maanden tijd, maar sindsdien is de spoeling helaas dun.
In afwachting van een nieuw album moeten we het nu doen met de B-kanten, restjes en remixen die zijn terecht gekomen op de plaat met de toepasselijke titel B-Sides & Rarities. Dat klinkt als een overbodig tussendoortje, maar direct vanaf de eerste noten van opener Chariot ben ik om.
Chariot laat het zo kenmerkende Beach House geluid van de laatste jaren horen en benevelt met het rijke elektronische klankentapijt en de subtiele gitaarlijnen van Alex Scally en de even verleidelijke als bezwerende vocalen van Victoria Legrand. B-Sides & Rarities valt hierdoor direct als een warme deken om je heen en heeft in het vervolg nog veel meer moois te bieden.
Iedereen die, net als ik, de albums van Beach House in huis heeft, maar geen poging heeft gedaan om het oeuvre van het duo helemaal compleet te krijgen, vindt op de restjesverzamelaar van Beach House flink wat nieuwe tracks. Remixen zijn over het algemeen wat minder aan mij besteed, maar ook deze strijken niet tegen de haren in en faciliteren het verder wegdromen nadrukkelijk.
B-Sides & Rarities springt kriskras door de carrière van Beach House heen en bevat zowel tracks die zijn blijven liggen na de twee platen uit 2015 als tracks die stammen uit de tijd dat het debuut van het tweetal verscheen. Met name de wat oudere tracks laten fraai horen hoe Beach House op zoek was naar een eigen geluid, waarbij invloeden varieerden van Nico en Mazzy Star tot Low en Cocteau Twins. Het geluid van Beach House was op dat moment nog wat lichtvoetiger en poppier en bovendien lag het tempo nog wat hoger. Het varieert en contrasteert mooi met de zich langzaam voortslepende en bijna hypnotiserende tracks waar Beach House de laatste jaren het patent op heeft.
Op voorhand leek deze restjesverzamelaar van Beach House me zoals gezegd een tamelijk overbodige herhalingsoefening, maar in de praktijk laat B-Sides & Rarities zich beluisteren als een reguliere Beach House plaat. Het is een Beach House plaat die door de sprongen door de tijd en de inhuur van andere producers wat minder consistent klinkt dan zijn voorgangers, maar de pieken op B-Sides & Rarities zijn net zo hoog als die op de vorige platen van het tweetal en echte dalen kom ik niet tegen.
Hoe uniek de Beach House sound is, merk je overigens wanneer je de track Play The Game beluistert. Ik hoorde wel wat bekends, maar het duurde toch een hele tijd voor ik de klassieker van Queen ontwaarde tussen het zwaar aangezette elektronische klankentapijt en de prachtige vocalen van Victoria Legrand.
Al met al een tussendoortje dat zeker interessant is voor een ieder die Depression Cherry en Thank Your Lucky Stars twee jaar geleden nog koesterde. Erwin Zijleman