De Amerikaanse singer-songwriter Chris Stapleton schaarde zich met zijn debuut Traveller uit 2015 in één klap onder de smaakmakers binnen de hedendaagse countrymuziek.
Dat ging voor Chris Stapleton zeker niet vanzelf, want de Amerikaanse muzikant probeerde op dat moment al een jaar of 15 een bestaan op te bouwen in Nashville, Tennessee.
Eerder dit jaar keerde de oorspronkelijk uit Staffordsville, Kentucky, afkomstige singer-songwriter terug met From A Room, Vol. 1 en kwam Chris Stapleton bovendien met de belofte om in 2017 ook nog het tweede deel van de plaat uit te brengen.
Ik vond het eerste deel van From A Room een prima plaat, maar naarmate ik het album vaker beluisterde mistte ik toch de magie van Traveller. Die magie lijkt gelukkig terug op het tweede deel van From A Room.
De plaat werd gemaakt met dezelfde muzikanten, wederom nam topproducer Dave Cobb plaats achter de knoppen en ook op deel 2 van From A Room laat Chris Stapleton horen dat hij de klassiekers binnen de countrymuziek kent. Grotendeels hetzelfde recept dus, maar toch doet From a Room, Vol. 2 veel meer met me dan het eerste deel.
Direct in de openingstrack maakt Chris Stapleton samen met zijn vrouw Morgane Hayes-Stapleton indruk met een duet dat onder de huid kruipt en ook in de countrystamper die volgt klinkt de muzikant uit Nashville net wat gedrevener dan op zijn vorige album. In track 3 duiken voor de tweede keer de fraaie vocalen van vrouwlief Morgane op en daar kan ik niet genoeg van horen.
De grotere rol van Morgane Hayes-Stapleton is één van de redenen dat ik het tweede deel van From A Room hoger waardeer dan zijn voorganger, maar ook de instrumentatie is door het directe en net wat eenvoudigere geluid aansprekender en trefzekerder.
Ik weet nog dat ik eind 2015 compleet van mijn sokken werd geblazen door Traveller en dat gevoel is terug bij beluistering van From A Room, Vol. 2. Chris Stapleton laat op zijn nieuwe plaat horen dat hij binnen de countrymuziek een breed palet bestrijkt en dat hij al deze invloeden en invloeden uit omliggende genres als folk, blues, soul en Southern rock verwerkt in songs die net wat meer met je doen dan die van collega muzikanten.
Het helpt waarschijnlijk dat Chris Stapleton binnen de groep van nieuwe en jonge countrymuzikanten een relatief ouwe rot is (hij wordt volgend jaar 40), wat de songs van de Amerikaan voorziet van meer diepgang en doorleving dan bij de jongere garde gebruikelijk is.
De stem van zijn vrouw is inmiddels al meerdere keren geroemd, maar ook Chris Stapleton maakt op zijn nieuwe plaat indruk met rauwe en emotievolle vocalen, die de songs op de plaat stuk voor stuk naar grote hoogten tillen.
From A Room, Vol. 2 is zeker geen totaal andere plaat dan zijn voorganger, maar de instrumentatie, de zang en de songs op de nieuwe plaat doen meer met me dan deel 1 eerder dit jaar. Het tweede deel van From A Room schuurt daarom een stuk dichter tegen het briljante Traveller aan en onderstreept nogmaals dat Chris Stapleton binnen de hedendaagse countrymuziek één van de grootste talenten is. Prachtplaat. Erwin Zijleman