Het label Smithsonian Folkways Recordings associeer ik vooral met stokoude Amerikaanse folk uit onder andere de Appalachen.
Wanneer ik de imposante catalogus van het label bekijk kan ik alleen maar concluderen dat dit een terechte associatie is, maar ook Smithsonian Folkways Recordings gaat met haar tijd mee.
Een tijdje geleden tekende het label immers het eigenzinnige duo Anna & Elizabeth en van dit duo verscheen deze week The Invisible Comes To Us.
Het duo dat bestaat uit Anna Roberts-Gevalt en Elizabeth LaPrelle bracht al eerder platen uit en het waren platen waarop het duo op eigenzinnige wijze aan de haal ging met traditionals uit de Amerikaanse folk. Ik begrijp de interesse van Smithsonian Folkways Recordings in het duo dan ook wel, al zal de bijzondere benadering van Anna & Elizabeth flink wat folk puristen tegen het zere been stoten vrees ik.
Hele traditionele Amerikaanse folk kan ik zelf slechts in beperkte mate verdragen, maar ik ben zeer gecharmeerd van de muziek van het Amerikaanse duo, dat deels werkt vanaf het Amerikaanse platteland, maar dat ook een basis heeft in het hippe Brooklyn.
In de openingstrack verrast Elizabeth LaPrelle direct met wonderschone vocalen, zorgt Anna Roberts-Gevalt voor mooie harmonieën, maar valt vooral de atypische instrumentatie op. Met name Anna Roberts-Gevalt pakt op The Invisible Comes To Us uit met een heel arsenaal aan instrumenten, waaronder antieke Moog synthesizers en een pomporgel, die de songs van Anna & Elizabeth een bezwerend karakter geven.
Ook op hun derde plaat vertolken Anna & Elizabeth folk traditionals en dit keer staan songs uit hun thuisstaten Vermont en Virginia centraal. Wanneer wordt gekozen voor een wat traditioneler aandoende instrumentatie met snareninstrumenten klinkt de muziek van het tweetal direct een stuk traditioneler, maar de tijdmachine naar het heden of naar de toekomst van de folk staat altijd klaar voor gebruik.
Gastdrummer Jim White (The Dirty Three) sleept het tweetal naar deze tijdmachine wanneer de muziek op The Invisible Come To Us te traditioneel dreigt te worden, waarna het bijzondere instrumentarium weer aanzwelt.
Het is razend knap hoe Anna & Elizabeth stokoude traditionals met veel liefde en respect behandelen, maar hoe ze ze op hetzelfde moment op fascinerende wijze het heden in slepen.
De soms wat schurende en tegendraadse instrumentatie is ver verwijderd van hetgeen gebruikelijk is in de archieven van Smithsonian Folkways Recordings, maar met name de zang krijgt alleen maar meer kracht en expressief vermogen door de bijzondere klanken die Anna & Elizabeth toevoegen aan de stolkoude volksliedjes uit de staten waarin ze opgroeiden.
Het zijn klanken die af en toe flink mogen ontsporen, maar The Invisible Come To Us blijft net zo makkelijk relatief dicht bij de originelen en overtuigt dan met vooral vocaal vuurwerk van met name Elizabeth LaPrelle.
Het is mooi om te zien dat een label dat zich fanatiek inzet voor het behouden van het Amerikaanse cultureel erfgoed ook een sprong voorwaarts durft te maken. Het is direct een reuzensprong, maar geef wanneer het niet direct lukt The Invisible Come To Us ook een tweede, derde of vierde kans en wordt ook gegrepen door de bijzondere wereld die Ana & Elizabeth creëren. Erwin Zijleman
The Invisible Come To Us van Anna & Elizabeth is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van het duo: https://annaandelizabeth.bandcamp.com.