vrijdag 13 maart 2020

U.S. Girls - Heavy Light

U.S. Girls kiest ook dit keer voor de toegankelijke popliedjes, maar het zijn popliedjes vol invloeden en een bijzondere twist is nooit ver weg op het fascinerende Heavy Light
De Canadese muzikante Meg Remy maakte met haar alter ego U.S. Girls een aantal jaren vooral behoorlijk experimentele muziek, maar de laatste jaren grossiert ze in toegankelijke popliedjes. Ook haar nieuwe album Heavy Light is weer verrassend toegankelijk, maar het is op hetzelfde moment een vat vol tegenstrijdigheden. Invloeden uit een aantal decennia popmuziek komen voorbij in songs die aangenaam en makkelijk klinken, maar op hetzelfde moment alle kanten op schieten en waarin een eigenzinnige wending nooit ver weg is.  U.S. Girls maakte lange tijd muziek voor een kleine groep muziekliefhebbers, maar dit moet toch in bredere kring gewaardeerd kunnen worden?


U.S. Girls, het alter ego van de Canadese muzikante Meg Remy, brengt inmiddels al een jaar of twaalf albums uit en heeft zo langzamerhand een aardig stapeltje op haar naam staan. Het zijn albums die in eerste instantie vooral in kleine kring werden opgepikt, wat gezien het experimentele karakter van de muziek van U.S. Girls niet zo gek was. 

Met het in 2012 verschenen GEM trok Meg Remy voor het eerst wat meer aandacht met haar muziek en zelf ontdekte ik haar aan het eind van 2015 toen ik Half Free uit een obscuur jaarlijstje pikte. 

Half Free was nog steeds geen alledaags album, maar zeker niet meer zo experimenteel als de eerste albums van U.S. Girls. Het was wel een onnavolgbaar album dat er zoveel invloeden bij sleepte dat het je soms duizelde. Ik vergeleek Half Free in 2015 met de muziek van Grimes, die inmiddels is getransformeerd in een eigenzinnige popprinses. Die status zal Meg Remy niet snel verkrijgen met haar muziek, maar de muzikante uit het Canadese Toronto bleek de afgelopen jaren niet vies van pop. 

Half Free liet af en toe al flarden van een aanstekelijk popliedje horen, maar het in 2018 uitgebrachte In A Poem Unlimited grossierde er in. Het in kleine kring terecht bejubelde album klonk weer totaal anders dan al zijn voorganger en was met afstand het meest toegankelijke album van U.S. Girls tot dat moment. 

Ik had zelf weer de grootste moeite om het album te beschrijven en kwam uiteindelijk tot het volgende: “U.S. Girl creëerteen geluid dat bol staat van de invloeden uit de 70s funk en disco, maar Meg Remy citeert ook nadrukkelijk uit de archieven van Madonna in haar jonge jaren, heeft goed geluisterd naar de eerste platen van Roxy Music, flirt met foute Franse filmsoundtracks uit de jaren 70 en gaat terug naar de invloeden uit de zwarte muziek die in de jaren 70 door Blondie maar vooral door David Bowie werden opgepikt. Op hetzelfde moment slaat de Amerikaanse muzikante een brug naar de eigentijdse of zelfs voorzichtig futuristische elektronische popmuziek van St. Vincent.” Een omschrijving waar niemand iets mee kan, maar als ik naar In A Poem Unlimited luister kan ik er nog steeds niet veel anders van maken. 

Deze week verscheen een nieuw album van U.S. Girls en Heavy Light klinkt weer totaal anders dan zijn voorgangers. Het brengt Allmusic.com er toe om het alter ego van Meg Remy te omschrijven als “an ever-mutating organism”, wat in deze tijden wat griezelig klinkt, maar de muziek van U.S. Girls wel recht doet. 

Heavy Light laat direct horen dat Meg Remy haar een paar jaar geleden ontstane voorliefde voor toegankelijke popliedjes nog niet verloren is. Het album opent met een soulvol popliedje dat in de jaren 70 zomaar een wereldhit had kunnen worden en dat niet had misstaan op Young Americans van David Bowie. U.S. Girls heeft op Heavy Light wel vaker een zwak voor soulvolle pop, wat wordt verstrekt door de grote rol voor background vocals. 

U.S. Girls neemt je even mee terug naar de jaren 70, zeker wanneer ook nog een saxofoon opduikt, maar door de toevoeging van moderne elektronica krijgen de songs ook een eigentijdse twist, die weer gezelschap krijgt van flink wat invloeden uit de Phil Spector girlpop uit de late jaren 50. 

Heavy Light werd gemaakt met een legioen aan sessiemuzikanten en heeft een lekker vol geluid, dat ook dit keer met zevenmijlslaarzen door genres en decennia wandelt. Het klinkt allemaal bijzonder lekker en vaak aanstekelijk, zeker ook vanwege de mooie stem van Meg Remy, maar eigenzinnigheid is nooit ver weg. Het zijn het vat vol tegenstrijdigheden en de diepgang (die ook zeker terug komt in de teksten) waarop U.S. Girls inmiddels een aantal jaren het patent heeft. Ik ben fan. Erwin Zijleman

Koop U.S. Girls - Heavy Light op cd voor 12,50 bij Amazon.nl
Koop U.S. Girls - Heavy Light op LP voor 23,38 bij Amazon.nl