Markéta Irglová werd ontdekt op haar dertiende, maakte op haar achttiende een prachtalbum met de Ierse muzikant Glen Hansard en debuteerde op haar drieëntwintigste als solomuzikant. De afgelopen jaren slokte het moederschap alle aandacht op, maar deze week keert de in Tsjechië geboren maar inmiddels op IJsland woonachtige Markéta Irglová terug met het fraaie Lila. Lila valt op door mooie arrangementen, door een fraaie mix van klassieke muziek, new age en pop, maar net als in het verleden is het vooral de stem van Markéta Irglová die indruk maakt. Lila is een album dat aangenaam vermaakt en vervolgens langzaam doorgroeit. Mooi dat Markéta Irglová terug is.
De Tsjechische zangeres en multi-instrumentalist Markéta Irglová was pas 13 jaar oud toen ze in 2001, na het vertolken van een song van The Frames op een tuinfeestje van haar ouders, werd voorgesteld aan Glen Hansard, de voorman van de op dat moment zeer populaire Ierse band. Glen Hansard was zo onder de indruk van de stem van de Tsjechische zangeres dat ze een dag later al op het podium stond met de band om nogmaals haar stem toe te voegen aan Star Star van The Frames.
Glen Hansard bleef de piepjonge Markéta Irglová hierna volgen, wat in 2006 resulteerde in het gezamenlijke album The Swell Season, dat terecht werd overladen met superlatieven. Opvolger Strict Joy werd gemaakt onder de naam The Swell Season, waarna Markéta Irglová in 2011 met Anar haar eerste soloalbum uitbracht. Het goed ontvangen solodebuut werd in 2014 gevolgd door het uitstekende Muna, waarna het stil werd rond de zangeres, die haar vaderland Tsjechië inmiddels al had verruild voor het IJslandse Reykjavik.
Markéta Irglová werd moeder en kreeg kinderen, maar pakt de draad van haar carrière in de muziek weer op met het deze week verschenen Lila. Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen actieve herinnering meer had aan de twee soloalbums die Markéta Irglová inmiddels flink wat jaren geleden maakte, maar Lila beviel me direct uitstekend en blijkt deels in het verlengde van de twee voorgangers te liggen. Net als op Anar en Muna zijn de songs op Lila versierd met klassiek aandoende arrangementen, die op het nieuwe album van de Tsjechisch-IJslandse muzikante gezelschap hebben gekregen van een vleugje Enya achtige new age.
Het nieuwe album van Markéta Irglová ligt door de mooie klassieke arrangementen, het zweverige tintje en zeker ook het vleugje pop makkelijk in het gehoor. Soms zelfs zo makkelijk dat het album aangenaam voortkabbelt zonder een onuitwisbare indruk te maken, maar Markéta Irglová heeft het geluk dat ze beschikt over een stem die mooier is dan de meeste van haar collega’s.
Ik denk dat ik Lila zonder de prachtige stem van Markéta Irglová een aangenaam maar niet heel opvallend album zou hebben gevonden, maar de zang op Lila tilt het album uiteindelijk ruim boven de middelmaat uit. Lila is een album over de liefde, waarbinnen de inmiddels 34 jaar oude zangeres de pieken en de dalen kent.
Het is een album dat bij eerste beluistering zoals gezegd aangenaam binnen kwam, maar Lila is sindsdien flink gegroeid. Markéta Irglová heeft zich op haar derde soloalbum omringd met een aantal getalenteerde muzikanten uit alle windstreken, die niet alleen zorgen voor een mooi en aangenaam klankentapijt, maar ook voor muziek die het uitpluizen meer dan waard is. Ook in vocaal opzicht wordt Lila interessanter wanneer je het album meerdere keren hoort. De zang van Markéta Irglová is prachtig, maar het is ook zang vol gevoel en precisie, die bij iedere keer horen weer wat mooier klinkt.
Het is best lang stil geweest rond Markéta Irglová, die dit jaar ook weer tourt met haar ontdekker en voormalige liefde Glen Hansard, maar met Lila laat ze horen dat ze nog altijd een bijzondere zangeres, muzikante en songwriter is. En nu maar wachten op de winter, want ik heb het idee dat Lila in dit jaargetijde nog veel mooier en indringender gaat klinken. Erwin Zijleman
De muziek van Markéta Irglová is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Tsjechisch-IJslandse muzikante: https://marketa-irglova.bandcamp.com.