Ik had wel wat met de eerste twee albums van de Amerikaanse muzikante Maya Hawke, maar de recensies van deze album waren nogal zuinig. Ik ben benieuwd of dat gaat veranderen met het deze week verschenen Chaos Angel, want op haar derde album maakt Maya Hawke nogmaals duidelijk dat ze zeer getalenteerd is. Chaos Angel bevat vooral zachte en intieme folksongs, die met een paar tenen in het verleden staan, maar die ook zijn verankerd in de indiefolk en indiepop van het moment. Het zijn lekker in het gehoor liggende en fantasierijk ingekleurde songs, waarin de mooie stem van Maya Hawke goed tot zijn recht komt. Ik lees er vooralsnog weinig over, maar dit is echt een goed album.
Ik was in 2020 en 2022 zeer gecharmeerd van de eerste twee albums van de Amerikaanse muzikante Maya Hawke. Het zijn albums die door de gerenommeerde muziekpers met de nodige scepsis en reserves werden ontvangen, wat waarschijnlijk alles te maken heeft met het feit dat Maya Hawke ook als model en actrice aan de weg heeft getimmerd en ook nog eens het kind is van zeer beroemde ouders (actrice Uma Thurman en acteur Ethan Hawke).
Ik kende haar alleen vaag van de Netflix serie Stranger Things, waardoor ik onbevooroordeeld kon luisteren naar Blush en opvolger MOSS. Het zijn albums waarop een voorliefde voor Laurel Canyon folk uit de jaren 60 en 70 hoorbaar is, maar met name op haar tweede album gaf Maya Hawke ook een voorzichtig eigentijdse draai aan haar wat mij betreft zeer aansprekende songs.
In mijn beleving zijn beide albums helaas wat ondergesneeuwd, maar zowel Blush als MOSS hadden een veel beter lot verdiend. Met dat ondersneeuwen valt het misschien ook wel weer mee, want er is naar verluidt een parallel universum waar Maya Hawke wel een ster is. Op TikTok schijnt ze inmiddels tientallen miljoenen volgers te hebben en dat biedt hoop voor het deze week verschenen Chaos Angel. Ook het nieuwe album van Maya Hawke is hier en daar voorzien van wat eigentijdser klinkende accenten, maar Maya Hawke is zeker niet gezwicht voor het maken van dertien in een dozijn pop voor het TikTok publiek.
Op haar debuutalbum werkte de Amerikaanse muzikante samen met de van Norah Jones bekende Jesse Harris, maar op MOSS koos ze voor de vooral van Joan As Policewoman bekende multi-instrumentalist en producer Benjamin Lazar Davis, die ook op Chaos Angel tekent voor de productie. Maya Hawke werkt bovendien samen met bevriende muzikanten als Will Graefe en Christian Lee Hutson, die ook al op het vorige album van de partij waren.
In grote lijnen trekt Chaos Angel de lijn van de vorige twee albums door, wat betekent dat de meeste songs intieme folksongs zijn en dat Maya Hawke over het algemeen fluisterzacht zingt. Nu struikel je momenteel bijna over de fluisterzacht zingende zangeressen, maar de stem van Maya Hawke heeft ook een klein ruw randje, waardoor ik haar stem karakteristieker vind dan de meeste andere fluisterstemmen van het moment. De stem van Maya Hawke past bovendien perfect bij de ingetogen folksongs op het album.
Het zijn nog altijd folksongs met echo’s van de Laurel Canyon folk van lang geleden, maar Chaos Angel sluit ook aan bij de indiescene van het moment. Chaos Angel is een vooral ingetogen ingekleurd album, maar het fraaie en soms ruwe gitaarwerk op het album geeft de songs van Maya Hawke iets bijzonders. Dat bijzondere hoorde ik ook al op de eerste twee albums van de muzikante uit New York, maar Chaos Angel is zowel in muzikaal als in vocaal opzicht beter dan zijn twee voorgangers en bevat bovendien aansprekendere en wat eigenzinnigere songs.
Maya Hawke draagt de ballast van haar vorige carrières en die van twee wereldberoemde ouders met zich mee, maar objectief bezien heeft ze met Chaos Angel een uitstekend album afgeleverd, dat wat mij betreft mee kan met de betere recent verschenen indiealbums van jonge vrouwelijke muzikanten. Erwin Zijleman
De muziek van Maya Hawke is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://mayahawke.bandcamp.com/album/chaos-angel.