Na de laatste opleving van de zomer eerder deze maand worden de avonden nu in rap tempo langer en kouder. Hoogste tijd dus om witte wijn te verwisselen voor de rode en de zonnige bossa nova klanken uit de speakers te vervangen door zwoele fado. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de ontwikkelingen op fado gebied de laatste jaren nauwelijks heb gevolgd, maar met Quatro Carminhos van Ana Lains ben ik bij toeval toch voorzien van de juiste plaat op het juiste moment. Ik had nog nooit van Ana Lains gehoord en ging er daarom van uit dat ik te maken had met een debutante. Na eerste beluistering van Quatro Carminhos wist ik zeker dat dit niet het geval kon zijn. Ana Lains klinkt op Quatro Carminhos immers als een gelouterde fado zangeres, die op indrukwekkende wijze haar songs vertolkt. Heel gelouterd is Ana Lains overigens niet, maar iemand die al bijna 10 jaar meedraait mogen we ook geen debutante meer noemen. De jonge fadozangeressen die ik de afgelopen jaren heb beluisterd deden stuk voor stuk hun uiterste best om maar vooral modern te klinken. Ana Lains heeft hier geen last van. De fado op Quatro Carminhos klinkt, op een incidenteel en zeer voorzichtig uitstapje richting gipsy na, behoorlijk traditioneel. Daar is wat mij betreft niets mis mee; na alle eigentijdse fado varianten verlangde ik wel weer eens naar iets puurs en authentieks. Quatro Carminhos staat vol met warmbloedige, traditioneel aandoende fado, die op buitengewoon temperamentvolle wijze wordt vertolkt. Ana Lains verovert de luisteraar met beproefde middelen. In de meeste songs op Quatro Carminhos wordt het volledige fado instrumentarium uit de kast getrokken en zingt Ana Lains zoals Portugese fadozangeressen dit al tientallen jaren doen. Ana Lains is echter ook niet bang voor soberdere songs waarin de instrumentatie zich beperkt tot een piano. Het zijn deze songs die wat mij betreft de meeste indruk maken, al doen de songs met een wat meer vertrouwde fado aankleding hier nauwelijks voor onder. In instrumentaal opzicht zit Quatro Carminhos geweldig in elkaar, maar het sterkste wapen van Ana Lains is haar stem. Het is een warme en emotievolle stem die betekenisvol kan fluisteren, maar ook stevig en vol passie kan uithalen. Ana Lains verwarmt via Quatro Carminhos nadrukkelijk het hart en zorgt voor onmiddellijke acceptatie van het begin van de koudere en donkere seizoenen Met een plaat als Quatro Carminhos in de cd speler mag de lente nog best even op zich laten wachten. Erwin Zijleman