De indrukwekkende reeks concerten die Kraftwerk de afgelopen maand gaf in de Amsterdamse poptempel Paradiso, inspireerde flink wat muziekjournalisten tot mooie recensies. De reeks recensies van de VPRO (3voor12) vond ik persoonlijk het mooist, omdat in deze reeks recensies naar achtergronden en diepgang werd gezocht.
Het was voor mij aanleiding om meer te lezen over de intrigerende Duitse band, wat prima kan in het beste boek dat over Kraftwerk is verschenen. Dit boek is geschreven door de Britse popjournalist David Buckley, die vooral bekend is van zijn prima boeken over het David Bowie en luistert naar de titel Publikation.
De strakke en fraai vormgegeven cover en de getalsmatige indeling van het boek laten al zien dat Buckley zich flink heeft verdiept in de geschiedenis en achtergronden van Kraftwerk en dit komt ook in de tekst tot uiting.
Buckley sprak voor het samenstellen van Publikation met meerdere muzikanten die zijn beïnvloed door het werk van de zo invloedrijke Duitse band en sprak uiteraard ook met de leden van het eerste uur. Het is jammer dat de grote man achter Kraftwerk, Ralf Hütter, niet direct heeft meegewerkt aan het boek, maar dit is zeker niet ten koste gegaan van de diepgang van Publikation, al is het maar omdat Buckley uiteraard wel gebruik kon maken van bestaande interviews met de man die Kraftwerk nog altijd aanvoert.
Publikation schetst fraai hoe Kraftwerk ontstond in het naoorlogse Duitsland waarin eigenlijk geen plaats was voor Duitse cultuur. Mede hierdoor zette Kraftwerk zich af tegen de dominante Britse en Amerikaanse muziekcultuur en sloeg het revolutionaire wegen in.
Publikation beschrijft uitvoerig hoe Kraftwerk op eigenzinnige wijze aan de slag ging met elektronica die destijds nog in de kinderschoenen stond en aan de haal ging met thema’s die op dat moment nog als futuristisch kunnen worden aangemerkt.
Zeker in de, inmiddels wat vergeten, beginjaren liet Kraftwerk zich nadrukkelijk beïnvloeden door andere Duitse avant-garde bands en het stempel van de invloedrijke producer Conny Plank, maar vanaf het midden van de jaren 70 was Kraftwerk trendsettend. In de sobere Kling Klang studios in Düsseldorf werd het ene na het andere meesterwerk in elkaar gesmeed en steeds wist Kraftwerk zich verder te vernieuwen. Het wordt fraai beschreven in het bijna 300 pagina's tellende boek.
Kraftwerk had uiteindelijk een enorme invloed op meerdere stromingen in de popmuziek, variërend van de Britse synthpop uit de jaren 80 en de elektronische muziek van alle tijden tot de techno die in de jaren 90 vanuit de VS overwaaide.
Hoewel Kraftwerk vanaf de tweede helft van de jaren 80 nauwelijks nieuw materiaal meer heeft uitgebracht, klinkt de muziek van de band ook 30 jaar later nog altijd modern of zelfs futuristisch. Het is muziek die uitnodigt tot meer weten en meer begrijpen. Publikation van David Buckley is hiervoor een zeer waardevol hulpmiddel. Een mooie voorbereiding op het volgende concert van de band aan de vooravond van de Tour de France. Erwin Zijleman
Te koop bij BOL.com