29 november 2018

Hop Along - Bark Your Head Off, Dog

Ik had hem zelf gemist, maar Paste zet de nieuwe prachtplaat van Hop Along volkomen terecht hoog in haar jaarlijstje
Drie jaar geleden was ik wel bij de les en was ik, na enige gewenning, behoorlijk onder de indruk van de tweede plaat van Hop Along. Bark Your Head Off, Dog heb ik eerder dit jaar gemist, maar gelukkig is er altijd het vangnet in de vorm van het jaarlijstje van Paste Magazine. De derde plaat van de band uit Philadelphia is nog wat indrukwekkender dan zijn voorganger. De instrumentatie zit vol bijzondere accenten, de songs lopen over van avontuur en dan is er ook nog eens de fascinerende zang van frontvrouw Frances Quinlan. Paste schat het weer juist in: jaarlijstjesplaat. Punt.


December is nog niet eens begonnen, maar de eerste jaarlijstjes duiken alweer op. Het jaarlijstje van de Amerikaanse website van Paste Magazine (het papieren tijdschrift bestaat al een paar jaar niet meer) levert me de laatste jaren met afstand de meeste tips op en ook dit jaar blijkt mijn smaak behoorlijk overeen te komen met die van de Amerikaanse website. 

Ik ben voor de afwisseling maar eens bovenin het jaarlijstje van Paste begonnen en de eerste plaat die mij nieuwsgierig maakte was Bark Your Head Off, Dog van de Amerikaanse band Hop Along. 

Ik ken de eerste twee platen van de band uit Philadelphia, Pennsylvania, en was drie jaar geleden best onder de indruk van Painted Shut, de tweede plaat van Hop Along. Dit was overigens pas het geval na enige gewenning, want met name de stem van zangeres Frances Quinlan beviel me zeker niet direct. 

Het gekke is dat deze stem uiteindelijk het sterkste wapen is van Hop Along en dat is op de nieuwe plaat van de band niet anders. Ook op Bark Your Head Off, Dog schiet de stem van Frances Quinlan weer alle kanten op. Bij de eerste kennismaking klonk het voor mij vooral onvast, maar bij de hernieuwde kennismaking met de muziek van Hop Along wist de bijzondere zang van Hop Along me direct te verleiden. 

De band uit Philadelphia maakt, net als op de vorige plaat, muziek die deels in geworteld in de indie-rock uit de jaren 90, maar Hop Along heeft ook een zwak voor pop. Bark Your Head Off, Dog klinkt als een mix van 90s indie-rock iconen als Throwing Muses en The Breeders en meer pop georiënteerde bands als Rilo Kiley en The Cardigans. De muziek van Hop Along doet hiernaast wel wat denken aan die van een band uit het heden als Big Thief of aan die van eigenzinnige muzikanten als Mitski en Torres, maar ook met deze flinke rij namen heb je de muziek van Hop Along nog niet  volledig beschreven. 

Op Bark Your Head Off, Dog zoekt de band nog wat nadrukkelijker dan op de vorige plaat het avontuur. Hop Along kan stevig rocken, maar verrast ook met meer ingetogen en door strijkers gedragen songs of met songs die uitstapjes maken naar andere genres, variërend van funk tot powerpop. Het zijn bovendien songs die met de lichtsnelheid door een aantal decennia popmuziek schieten en veel vaker dan op de vorige plaat de jaren 70 aan doen. 

Het geluid op Bark Your Head Off, Dog is avontuurlijk, veelkleurig en zit vol bijzondere accenten, veelzijdig gitaarwerk en spannende ritmes, waardoor de muziek van de Amerikaanse band flink aan kracht heeft gewonnen. Frances Quinlan voelt zich in dit avontuurlijke geluid als een vis in het water. Op geheel eigen wijze gaat ze de strijd aan met alle bijzondere klanken in het geluid van Hop Along en voegt ze even unieke als overtuigende vocalen toe aan het fascinerende geluid van de band. 

Het ene moment zo ingetogen en lieflijk als de muziek van The Sundays, het volgende moment zo ongrijpbaar als Bjørk of zo gepassioneerd als dat van Throwing Muses. Het zorgt ervoor dat Bark Your Head Off, Dog uiteindelijk nog een stuk beter is dan zijn al zo goede voorganger. Volkomen terecht dus dat Paste Magazine de plaat opneemt in haar jaarlijstje over 2018. Ik ga de plaat bij het samenstellen van mijn jaarlijstje ook zeker in overweging nemen. Erwin Zijleman 

De muziek van Hop Along is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de band: https://hopalong.bandcamp.com/album/bark-your-head-off-dog.