17 november 2018

Zaz - Effet Miroir

Zaz imponeerde eerder dit jaar op het podium en doet dat nu op een plaat die alle kanten van de Française laat horen
Zaz dook acht jaar geleden op met een plaat die direct opviel in het flinke aanbod binnen de Franse popmuziek van dat moment. Op de twee platen die volgden liet Zaz horen hoe veelzijdig ze was, waarna ze op het podium uitgroeide tot één van de groten binnen de Franse popmuziek. Die groei laat ze nu ook horen op de plaat, want Effet Miroir laat niet alleen alle kanten van Zaz horen, maar laat ook horen dat ze in meerdere genres excelleert. Van pop naar jazz en gypsy naar het Franse chanson uit het verleden en het heden. Zaz kan het allemaal en emotioneert, inspireert en betovert 50 minuten lang. 

Eerder dit jaar zag ik Zaz in TivoliVredenburg en wat was het indrukwekkend. Het alter ego van de in 1980 in Tours geboren Isabelle Geffroy imponeerde op het Utrechtse podium met een uitstekende band, een sprankelende persoonlijkheid, een geweldige stem en boven alles met een opvallende en buitengewoon fascinerende mix van pop, jazz, rock, gypsy en het Franse chanson uit het heden en het verleden. 

Zaz stond de afgelopen jaren vooral op het podium en groeide hier flink boven het maaiveld uit, maar liefhebbers van haar platen zijn er de afgelopen jaren wat bekaaid afgekomen. 

Het precies vier jaar geleden verschenen Paris, waarop Zaz de muziek zoals die in de eerste helft van de vorige eeuw werd gemaakt in de Franse hoofdstad eerde, was tot voor kort het laatste wapenfeit van de Parijse zangeres. Het was een uitstekende plaat, die zich liet beluisteren als een nieuwe soundtrack bij Woody Allen’s geweldige film Midnight In Paris, maar Paris liet minder goed horen hoe veelzijdig Zaz is. 

Dat is weer wel te horen op het deze week verschenen Effet Miroir, waarop Zaz laat horen dat ze niet alleen op het podium is uitgegroeid tot één van de groten in de Franse popmuziek van het moment, maar ook op de plaat. 

Effet Miroir is een plaat waar ik lang naar uit heb gekeken met bijna onwaarschijnlijk hoge verwachtingen, maar het maakt deze verwachtingen vrijwel onmiddellijk waar. De plaat opent prachtig met het intieme Demain C’est Toi waarop de geweldige stem van Zaz wordt begeleid door piano, strijkers en een subtiele ritmesectie. 

De stem van Zaz had altijd al een rauw randje en dit randje is nog net wat duidelijker te horen dan in het verleden. Het voorziet de stem van Zaz van ruwe emotie, waardoor haar stem veel mooier en indrukwekkender is dan die van de jonge Franse zangeressen met wie Zaz in haar vaderland moet concurreren. 

In de tweede track duiken de jazzy en gypsy klanken die we ook van Zaz kennen op en wordt al langzaam duidelijk dat ze op haar nieuwe plaat alle kanten van haar muzikale persoonlijkheid laat zien. In de derde track flirt de Française met aanstekelijke pop en is het brede palet dat Zaz bestrijkt al voor een groot deel compleet. 

Ik hoor Zaz persoonlijk het liefst in intieme songs waarin ze heden en verleden van het Franse chanson samenbrengt, maar ook de meer jazzy songs of de meer pop georiënteerde songs zijn interessant, al is het maar vanwege haar geweldige stem en haar gevoel voor bijzondere accenten die samen zorgen voor een divers maar ook uniek en consistent Zaz geluid. 

Effet Miroir bevat 15 songs en ruim 50 minuten muziek en het is ruim 50 minuten muziek van hoog niveau. Voor iedereen die Zaz eerder dit jaar in Utrecht aan het werk zag zal de plaat aanvoelen als een warm bad, want Zaz doet op Effet Miroir met nieuwe songs nog eens over wat ze eerder dit jaar zo indrukwekkend deed met de songs van haar eerste drie platen. 

Genieten van Effet Miroir wordt eenvoudiger met een zwak voor Franstalige popmuziek, maar ook muziekliefhebbers die de Franse popmuziek normaal gesproken links laten liggen, zouden eens moeten luisteren naar de fraaie serie songs die Zaz ons op haar nieuwe plaat voorschotelt. 

De gevoelstemperatuur daalt buiten vandaag misschien tot onder het vriespunt, maar binnen verwarmt Zaz de ruimte met haar veelzijdige muziek en een stem vol gevoel die herinnert aan de groten uit de Franse popmuziek. Indrukwekkend. En heerlijk. Erwin Zijleman