30 december 2019

Boek: Peter Vantyghem - 365 Albums Die Je Beluisterd Moet Hebben

Voor de muziekliefhebber en lijstjesfreak heeft de Vlaamse muziekjournalist Peter Vantyghem een mooi menu samengesteld, dat je heel 2020 kan inspireren
We zijn de afgelopen maand weer stevig verwend met jaarlijstjes en decenniumlijstjes. Voor een ieder die nog niet verzadigd is verscheen eerder dit jaar een mooi boek van de Vlaamse muziekjournalist Peter Vantyghem. 365 Albums Die Je Beluisterd Moet Hebben geeft je heel 2020 iedere dag een muziektip, waarbij iedere maand een ander genre voorbij komt. Een leuke manier om een genre te ontdekken en ook nog eens de kennis van het genre te vergroten. Ik heb stiekem wat gebladerd, maar ga me toch vooral iedere dag van 2020 laten verrassen door dit mooie boek.


Eerder dit jaar kocht ik het boek 365 Albums Die Je Beluisterd Moet Hebben van de Vlaamse muziekjournalist Peter Vantyghem. Boeken als deze zijn er in vele soorten en maten en zijn voor mij in het verleden vaak een inspiratiebron geweest voor het ontdekken van nieuwe muziek. 

Dat was voor het Spotify-tijdperk overigens een stuk ingewikkelder dan het nu is. Vaak bleken obscure klassiekers uit een ver verleden lastig verkrijgbaar of moest er flink voor in de buidel worden getast, wat ik alleen deed als ik er zeker van was dat een album me zou gaan bevallen. Het had zeker zijn charmes, maar tegenwoordig is het een stuk eenvoudiger. 

Door de streaming media diensten heb je bijna alle muziek binnen handbereik en dat geldt dus ook voor de fraaie lijst die Peter Vantyghem heeft samengesteld. Mijn favoriet in dit genre is overigens nog steeds 1001 Albums You Must Hear Before You Die van Robert Dimery dat met enige regelmaat geactualiseerd wordt, al draait natuurlijk alles om de klassiekers die je in het verleden zijn ontgaan. 

Het leuke van het boek van Peter Vantyghem is dat hij voor iedere dag van het jaar één album heeft geselecteerd en dat hij zich beperkt tot een aantal genres. Het boek biedt hierdoor een laagdrempelige manier om dagelijks de horizon wat te verbreden en om in een maand tijd stevig bijgeschoold te worden in een genre. De Vlaamse popjournalist draagt iedere dag een album aan en kiest hierbij niet uitsluitend voor de klassiekers die iedereen in de kast heeft staan. Bovendien krijg wat extra informatie over de muzikant en het album en zijn er tips voor verder luisteren wanneer een bepaald album je bevalt. 


Ik heb het boek eerder dit jaar even laten liggen om er op 1 januari mee te beginnen en in de twaalf maanden van 2020 nieuwe albums te ontdekken in de genres blues, country, soul, jazz, punk/indie, afro/latin, rock, pop, folk, urban, elektro en chanson. Aan het eind van de maand zal ik één van de albums bespreken op de krenten uit de pop, wat in een aantal van de genres mogelijk nog wel een uitdaging is, maar wie weet. 

Ik heb natuurlijk al wel stiekem wat gebladerd in het boek en heb een aantal interessante keuzes gezien, wat van 365 Albums Die Je Beluisterd Moet Hebben van Peter Vantyghem een interessant boek maakt voor muziekliefhebbers met een lijstjes fetisj; twee dingen die volgens mij goed samen gaan. 

Als het boek van de Vlaamse muziekjournalist bevalt is het lijvige boekwerk van Robert Dimery een logisch vervolg; ik heb er zelf minstens 25 briljante albums die ik anders nooit beluisterd zou hebben aan over gehouden. Ik ben benieuwd naar de oogst van 365 Albums Die Je Beluisterd Moet Hebben, maar hierover rapporteer ik zoals gezegd maandelijks in 2020. Jezelf laten inspireren is natuurlijk nog veel beter. Erwin Zijleman