24 december 2019

Beste albums van het decennium ?



Omdat het decennium er alweer bijna op zit, komen de echte lijstjesmakers momenteel met de beste albums van het decennium op de proppen. Ik ben er ook aan begonnen, maar met een groslijst van honderden albums ben ik er snel mee gestopt.

Leuker is om eens te kijken welke albums ik de afgelopen tien jaar bovenaan mijn lijstje heb gezet. Het is een opvallende lijst. 

Ten eerste opvallend veel muzikanten van wie we sinds het aanvoeren van het jaarlijstje weinig tot niets meer hebben vernomen. Dat is in het geval van Billy Marlowe niet zo gek, want die is al meer dan 20 jaar niet meer onder ons, maar wat te denken van Fiona Apple en vooral van Lia Ices en Beau.

Verder veel vrouwen natuurlijk. Naast Fiona Apple, Lia Ices en de twee dames van Beau ook nog tweemaal Allison Moorer, maar ook Kacey Musgraves en Julien Baker, die overigens ook allebei tweemaal de de top 5 van mijn  jaarlijstje haalden. Verder blijven de eerste van Aldous Harding (nog een vrouw) en Teen Dream van Beach House (met een vrouwelijk boegbeeld) toch het beste album van de Nieuw-Zeelandse singer-songwriter en het Amerikaanse duo. Erwin Zijleman

De complete lijst

2010:  Beach house - Teen Dream
2011:   Lia Ices – Grown Unknown
2012:  Fiona Apple - The Idler Wheel
2013:  Billy Marlowe - Show Me The Steps
2014:  Aldous Harding - Aldous Harding
2015:  Allison Moorer - Down To Believing
2016:  Beau - That Thing Reality
2017:  Julien Baker - Turn Out The Lights
2018:  Kacey Musgraves - Golden Hour
2019:  Allison Moorer Blood