06 februari 2024

The Bony King Of Nowhere - Everybody Knows

Het is een tijdje stil geweest rond The Bony King Of Nowhere, maar met Everybody Knows levert Bram Vanparys een bijzonder sterk album af, dat naarmate je het vaker hoort steeds interessanter wordt
Ik heb een blinde vlek voor het werk van The Bony King Of Nowhere, maar het nieuwe album van de muzikant uit Gent drong zich onmiddellijk op en is sindsdien alleen maar mooier geworden. Het is een veelkleurig album, waarop razend knap wordt gemusiceerd en waarop steeds meer nieuwe klanken aan de oppervlakte komen. Ook de stem van Bram Vanparys bevalt me uitstekend en hetzelfde geldt voor zijn fantasierijke songs. Everybody Knows roept flink wat associaties op met het werk van Radiohead, maar een album als het nieuwe album van The Bony King Of Nowhere is de Britse band vergeten te maken na The Bends. Everybody Knows is voor mij een enorme verrassing.



Het was voor mijn gevoel een eeuwigheid geleden dat ik voor het laatst had geluisterd naar de muziek van de Belgische muzikant The Bony King Of Nowhere. Dat kan ook wel kloppen, want aan het eind van 2012 recenseerde ik voor het laatst een album van het project van de uit Gent afkomstige Bram Vanparys. Het titelloze derde album van The Bony King Of Nowhere was een vooral ingetogen singer-songwriter album vol echo’s van oude folkmeesters uit de jaren 70, maar door dit album ontdekte ik ook het wat mij betreft nog mooiere Eleonore uit 2011, waarop de muziek van Bram Vanparys wat moderner klonk. 

Ondanks mijn liefde voor de albums uit 2011 en 2012 heb ik het in 2015 verschenen Wild Flowers niet opgemerkt. Ik was kennelijk niet de enige want op de drukbezochte muziekwebsite Musicmeter is geen enkel bericht over het album geplaatst. Het in 2018 verschenen en bijzonder sfeervolle Silent Days werd op datzelfde Musicmeter wel stevig bewierookt, maar ook dit album heb ik volgens mij nooit beluisterd. Inmiddels zijn we weer vijfenhalf jaar verder en is het zesde album van The Bony King Of Nowhere verschenen. 

Everybody Knows viel me direct op in het aanbod van deze week en schreef ik uiteindelijk als een van de eerste namen op voor een plekje op de krenten uit de pop. Bram Vanparys liet in het verleden horen dat hij zowel uit de voeten kan met behoorlijk ingetogen folksongs als met wat voller klinkende songs die neigen naar rock. Op Everybody Knows slaat de balans duidelijk door in de laatste richting. 

Bram Vanparys noemt op zijn bandcamp pagina naast oude helden als Neil Young en Bob Dylan ook PJ Harvey, Blur en Nick Cave als belangrijke inspiratiebronnen. Hij vergeet er ook één te noemen, want als ik luister naar Everybody Knows komt er bij mij echt maar één naam op. Door de zang van Bram Vanparys, maar zeker ook door de zeer sfeervolle klanken en door de complexere songstructuren, moet ik bij beluistering van het nieuwe album van The Bony King Of Nowhere met zeer grote regelmaat aan Radiohead denken en dan met name aan het vroegere werk van de Britse band, dat ik veel beter vind dat het latere werk. 

Everybody Knows roept bij mij herinneringen op aan Radiohead’s The Bends en dat zijn zeer aangename herinneringen. De associaties met de muziek van Radiohead zitten me bij beluistering van het nieuwe album van The Bony King Of Nowhere niet in de weg. De zang van Bram Vanparys doet af en toe wat denken aan Thom Yorke, maar hij heeft ook een duidelijk eigen geluid. 

Dat eigen geluid hoor je ook in de muziek, waarvoor de muzikant uit Gent een aantal zeer aansprekende muzikanten uit de Belgische muziekscene wist te rekruteren. Op Everybody Knows zijn gitaren, piano en synths fraai in balans en eisen ze afwisselend een hoofdrol op, waarna hier en daar ook nog fraaie strijkersarrangementen of atmosferische soundscapes opduiken, terwijl ook de ritmesectie fraai werk levert. Met name het wat stevigere gitaarwerk past prachtig bij de zang van de Belgische muzikant. 

De nieuwe songs van The Bony King Of Nowhere zitten vol dynamiek en zitten zo knap in elkaar dat je steeds weer nieuwe dingen blijft horen op het album, dat terloops ook nog stil staat bij een aantal wereldproblemen. Het levert een prachtig album op, waarmee The Bony King Of Nowhere zichzelf wat mij betreft weer op de kaart zet. Erwin Zijleman

De muziek van The Bony King Of Nowhere is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Belgische muzikant: https://tbkon.bandcamp.com/album/everybody-knows.


Everybody Knows van The Bony King Of Nowhere is verkrijgbaar via de Mania webshop: