Net als zoveel andere bands zoekt en vindt het uit het Ierse Galway afkomstige NewDad haar inspiratie in de jaren 90 en dan afwisselend in de shoegaze, dreampop, indierock en postpunk. De band doet echter meer dan het fantasieloos reproduceren van deze invloeden en combineert alle donkere wolken uit de genoemde genres met een lichtvoetig laagje pop. NewDad maakt op haar debuutalbum niet alleen indruk met een serie sterke songs, maar ook met prima gitaarwerk en met de mooie stem van zangeres Julia Dawson. De Britse muziekpers denkt dat NewDad het wel eens heel ver kan gaan schoppen en ik heb het idee dat ze wel eens gelijk kunnen hebben.
Op voorhand had ik geen hele hoge verwachtingen van MADRA, het debuutalbum van de Ierse band NewDad. Ik heb immers al stapels albums waarop invloeden uit de dreampop, shoegaze, postpunk en indierock uit de jaren 90 worden verwerkt en ook al flink wat albums waarop donkere klanken en de nodige melancholie worden gecombineerd met een mooie en vaak fluisterzachte vrouwenstem. Het zijn albums die ik over het algemeen makkelijk oppik, maar over het algemeen grijp ik hierna weer snel naar de persoonlijke favorieten uit het verleden.
NewDad gebruikt alle bovenstaande ingrediënten op haar debuutalbum, maar desondanks was ik direct bij eerste beluistering van MADRA verkocht. Het is deels de verdienste van de bijzonder aangename stem van frontvrouw Julia Dawson, maar het debuutalbum van de band uit Galway ontleent de meeste kracht aan de songs op het album. Het zijn stuk voor stuk sterke songs, maar de songs van de Ierse band zijn ook verrassend aanstekelijk en aangenaam divers.
NewDad is zeker niet blijven steken in de dreampop, shoegaze, postpunk en de indierock van de jaren 90. De muziek van de band klinkt ondanks de vele echo’s uit het verleden fris en eigentijds, zoals ook de muziek van Wolf Alice dit doet en zoals de muziek van Garbage dit ooit deed. Wat verder opvalt is dat de muziek van NewDad ondanks alle donkere wolken die overdrijven op een of andere manier lichtvoetig klinkt, zoals Mazzy Star en Lush dat soms ook voor elkaar kregen.
The Irish Times vat het samen in een fraaie oneliner: “Galway shoegaze revivalists are soft as silk yet have the crunch of a bear trap”. De postpunk achtige bassen op MADRA zijn net wat minder zwaar en de gitaarmuren op het album zijn een fractie minder hoog en gruizig dan gebruikelijk. Het lichtvoetige in de songs op MADRA schuift het album ook wat op richting pop, wat het onderscheidend vermogen van het debuutalbum van de Ierse band nog wat vergroot.
Het is overigens niet zonder risico, want muziek van rockbands die neigen naar pop is al snel vlees noch vis, maar NewDad is niet in deze valkuil gestapt en blijft aan de goede kant van de streep, in dit geval de kant van de rock. De band blijft zeker niet steken in het idioom van de gruizige rocksong, want op MADRA wordt ook een enkele keer flink gas terug genomen, wat weer hele andere associaties uit de jaren 80 en 90 oproept.
Ik heb het album inmiddels veel vaker beluisterd en ben steeds meer onder de indruk van de wijze waarop NewDad zich laat inspireren door muzikale helden uit het verleden zonder te klinken als een overbodige kopie, iets waar veel bands in het genre last van hebben. De songs zijn zoals gezegd sterk en ook de stem van Julia Dawson heb ik al genoemd, maar ook in muzikaal opzicht zit het allemaal goed in elkaar, met hier en daar subtiele en minder verwijzingen naar de kroonjuwelen uit de verschillende genres.
De band uit Galway beschikt absoluut over de potentie om uit te groeien tot een hele grote band, waarbij de mooie stem van Julia Dawson zeker gaat helpen, maar ook de fraai in balans zijnde cocktail van The Breeders, Slowdive, My Bloody Valentine, Lush, Garbage en Wolf Alice (om maar een mooi rijtje relevante namen te noemen) moet NewDad verder kunnen helpen. Erwin Zijleman
De muziek van NewDad is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Ierse band (maar dit album staat er nog niet op): https://newdadofficial.bandcamp.com/music.
MADRA van NewDad is verkrijgbaar via de Mania webshop: