De naam Mary Wells zal waarschijnlijk niet bij iedereen een belletje doen rinkelen. Dat is ook niet zo gek, want door flink wat misfortuin werd de Amerikaanse soulzangeres nooit zo beroemd als ze had kunnen zijn, of misschien wel had moeten zijn. Mary Wells uit Detroit werd al op 17-jarige leeftijd ingelijfd door Motown baas Berry Gordon en was één van de eerste artiesten die een plaat uitbracht op het nog jonge label. Tussen 1961 en 1964 maakte Mary Wells platen voor Motown en scoorde ze een aantal bescheiden hits. Deze periode werd afgesloten met de wereldhit My Guy (die iedereen kent, maar wie weet de naam van de zangeres nog?). Na het succes van My Guy koos Mary Wells onder invloed van een begerige echtgenoot voor het grote geld en keerde ze Motown de rug toe. Het is achteraf bezien een bijzonder ongelukkige keuze. Vanaf 1964 veranderde alles wat Motown aanraakte in goud, maar de carrière van Mary Wells sleepte zich van de ene flop na de andere en kwam nooit meer in de buurt van de sterrenstatus . In de jaren 70 en 80 kwam ze vrijwel niet meer aan de bak en scoorde ze slechts wat kleine hitjes in de lager aangeschreven dance charts. In 1992 overleed Mary Wells op slechts 49-jarige leeftijd. De verzamelaar Something New: Motown Lost & Found bevat voornamelijk niet eerder uitgebrachte tracks, die Mary Wells tussen 1961 en 1964 opnam in de nog warm draaiende studio’s van Hitsville USA. Op Something New is daarom geen plekje ingeruimd voor My Guy en de meeste andere singles die ze voor Motown uitbracht, maar er valt twee cd’s lang voldoende te genieten. Something New laat goed horen hoeveel de jonge zangeres in huis had en hoeveel invloed ze had op het geluid dat later zo succesvol zou worden geëxploiteerd door met name The Supremes. Van 1961 tot en met 1964 werkte Mary Wells met de topproducers uit de Motown stal (Smokey Robinson, Holland-Dozier-Holland, Berry Gordy en Mickey Stevenson) en nam ze veel meer op dan ze op haar platen kwijt kon. Something New laat een zangeres in topvorm horen, die op geheel eigen wijze aan de haal gaat met invloeden uit de doo-wop, soul, rock 'n roll en uiteindelijk ook jazz. In het werk van Mary Wells krijgt het uit duizenden herkenbare Motown geluid langzaam maar zeker vorm, wat het extra triest maakt dat uiteindelijk anderen aan de haal gingen met het voor Mary Wells gereserveerde succes. Something New laat ook goed horen hoe intensief er werd samengewerkt in de Motown studio’s en hoe steeds nieuwe wegen werden verkend. Something New laat een aantal duetten horen met een jonge Marvin Gaye (die pas echt zou scoren toen hij voor zijn duetten een beroep deed op Tammi Terrell), bevat een aantal tracks waarin The Supremes als achtergrondkoortje mogen fungeren en bevat een aantal tracks waarin de inmiddels gelouterde Mary Wells samenwerkt met de net door Motown binnengehaalde Four Tops. Something New weet twee cd’s lang te boeien en bevat de nodige parels. Al met al een mooi en terecht eerbetoon aan een vergeten zangeres, dat ik persoonlijk zeker zou combineren met een reguliere verzamelaar waarop de grotere hits van Mary Wells een plekje hebben gekregen. Over het tumultueuze leven van Mary Wells is overigens ook een prachtig boek verschenen; Mary Wells: The Tumultuous Life of Motown's First Superstar van Peter Benjaminson. Het is net als de verzamelaar Something New en de Youtube documentaire hieronder een enorme aanrader voor iedereen die de muziek van Motown een warm hart toedraagt. Erwin Zijleman