Het aantal interessante nieuwe releases is op het moment vrijwel gelijk aan nul en omdat ik in de jaarlijstjes van anderen tot dusver niet zo heel veel platen tegenkom die ik heb gemist maar niet had mogen missen en zelf nog pieker over mijn jaarlijstje, ben ik de stapel van de 'afvallers' van de laatste maanden nog maar eens aan het doorlopen.
Op deze stapel kom ik vooral platen tegen die ik net niet goed genoeg vind, maar zo af en toe zit er ook een plaat tussen die ik absoluut niet had moeten laten liggen. Diamonds & Demons van Nessi Gomes is zo’n plaat.
Dat had ik kunnen weten, want meerdere lezers van deze BLOG hebben de plaat uitgebreid gepromoot (ik heb het fraaie hoesje maanden geleden dan ook al eens in de banner op mijn BLOG gezet), maar wellicht heb ik me af laten schrikken door het label “progressive fado folk” of was ik gewoon eigenwijs. Gelukkig heb ik mijn weerstand of eigenwijsheid net op tijd overwonnen, want Diamonds & Demons van Nessi Gomes is er absoluut een voor de jaarlijstjes.
Nessi Gomes werd geboren op het Britse kanaaleiland Guernsey als kind van Portugese immigranten. Ze voelde zich als kind een buitenbeentje en was vooral diep ongelukkig, maar tijdens een lang verblijf in Midden-Amerika ontdekte ze haar enorme muzikale talent.
Om dit talent te kunnen delen met anderen was een flinke crowdfunding campagne nodig, maar deze slaagde glansrijk. Uiteindelijk werd iedere cent goed besteed, want wat is het debuut van Nessi Gomes een indrukwekkende plaat geworden.
Dat ligt voor een deel aan de geweldige muzikanten die ze voor haar debuut wist te strikken. Het zijn muzikanten die in zeer uiteenlopende genres actief zijn, waardoor Diamonds & Demons totaal anders klinkt dat de meeste andere platen van het moment.
Ondanks haar ongelukkige jeugd op een Brits Kanaaleiland heeft Nessi Gomes zich stevig laten inspireren door de Britse folk. Ze geeft vervolgens wel een compleet eigen draai aan de invloeden uit de traditionele Britse folk en vermengt deze met invloeden uit de fado, de klassieke muziek, de wereldmuziek, de jazz en de pop.
Het levert een bijzonder geluid op, dat me misschien nog wel het meest doet denken aan het geluid van de jonge Kate Bush (al komen Joanna Newsom, Björk, talloze oude folkies en een nieuwe folkie als Ane Brun ook af en toe voorbij).
Invloeden uit de muziek van Kate Bush hoor je vooral in de bijzondere instrumentatie, maar ook de manier van zingen van Nessi Gomes doet wel wat denken aan Kate Bush, als heeft de Brits-Portugese muzikante een warmere en ook lagere stem, die ook raakt aan die van de fado zangeressen uit het land waarin haar ouders werden geboren.
De wonderschone instrumentatie op Diamonds & Demons en de prachtige stem van Nessi Gomes tillen de plaat al ruim boven de middenmoot uit, waarna de emotie in de muziek van Nessi Gomes en haar veelkleurige en nooit voor de makkelijkste weg kiezende songs de plaat nog wat verder omhoog stuwen.
Bij eerste beluistering heb ik me vooral verbaasd over het unieke geluid van Nessi Gomes, maar inmiddels zijn de songs me stuk voor stuk zeer dierbaar en schaar ik Diamonds & Demons niet alleen onder de meest fascinerende debuten van 2016, maar ook onder de mooiste platen van het zo bewogen muziekjaar.
Iedereen die, net als ik, nog met enige regelmaat Never For Ever van Kate Bush uit de kast trekt en het idee had dat zulke bijzondere platen niet meer gemaakt worden, moet echt eens luisteren naar Diamonds & Demons van Nessi Gomes. Briljante plaat durf ik inmiddels wel te zeggen. Erwin Zijleman
Voor een gesigneerd fysiek exemplaar van deze prachtplaat kun je terecht op: https://musicglue.com/nessi-gomes/.