Remain In Love van Chris Frantz is een boek vol feitjes. Chris Frantz beschrijft met name de eerste jaren van de band zo gedetailleerd dat je je afvraagt hoe de man aan zo’n goed geheugen komt, maar de beelden die Chris Frantz op het netvlies tovert zijn boeiend. Met name de eerste stappen van Talking Heads in de urbane jungle van New York in de jaren 70 worden prachtig beschreven. Van een stel jonge honden die proberen te overleven in New York, tot een zeer succesvolle band, tot een band die volledig is overgeleverd aan de grillen van haar voorman. Chris Frantz is geen heel groot schrijver, maar Remain In Love houdt de aandacht toch vrij makkelijk vast. Mooi boek.
Remain In Love is het eerste boek van Talking Heads drummer Chris Frantz en heeft als ondertitel Talking Heads, Tom Tom Club, Tina. Het is een vlag die de lading dekt, want Chris Frantz beschrijft in zijn autobiografie niet alleen zijn leven in de muziek, maar ook zijn liefde voor Tina Weymouth, die als bassist ook in de muziek een tandem vormt met de Amerikaanse drummer.
Chris Frantz is geen heel groot schrijver, maar Remain In Love leest als een trein. Het boek heeft een hoog “toen deden we dit en daarna deden we dat” gehalte, maar het zat me niet echt in de weg, al vraag ik me wel af hoe Chris Frantz het allemaal heeft onthouden, zeker als je je bedenkt dat hij destijds niet leefde op twee ons groenten en twee ons fruit.
Dat alle anekdotes niet in de weg zitten heeft alles te maken met het feit dat Chris Frantz veel te vertellen heeft. In het begin draait het nog even om kleine bandjes, studeren en Tina, maar het wordt echt interessant wanneer David Byrne opduikt en we een inkijkje krijgen in de conceptie en de geboorte van Talking Heads.
Ik heb de afgelopen jaren meer boeken gelezen over de muziekcultuur in New York halverwege de jaren 70, met als onbetwist hoogtepunt The Girl In The Back van Laura Davis-Chanin, en ook de verhalen van Chris Frantz spreken weer tot de verbeelding, zeker wanneer de eerste stappen van een kleine band in de urbane jungle van New York in de jaren 70 worden besproken.
Zeker de eerste stappen van Talking Heads waren niet makkelijk, maar langzaam maar zeker krijgt de band voet aan de grond in de muziekscene van New York, onder andere in roemruchte clubs als CBGB (nooit geweten dat het stond voor Country Bluegrass Blues) en Max’s Kansas City, waar de New Yorkse punk en new wave werd geboren.
De verhalen over de Europese tour in het voorprogramma van The Ramones zijn prachtig, maar ook de beschrijving van het opnameproces van de eerste albums van de band spreken zeer tot de verbeelding. Het nodigde me direct uit tot het weer eens beluisteren van het oeuvre van de band, wat zeker geen straf is.
Remain In Love beschrijft mooi de liefde tussen Chris Frantz en Tina Weymouth, maar minstens even treffend de lastige relatie met David Byrne, die bij het uitdelen van sociale vaardigheden niet vooraan heeft gestaan (al is het natuurlijk het verhaal van Chris Frantz).
Remain In Love beschrijft mooi wat er verandert wanneer een beginnende band een grote band wordt. In eerste instantie kan er niets, het volgende moment kan alles. Van een in de aftandse leefruimte van de band opgenomen album tot lange verblijven in een studio op de Bahama’s.
Chris Frantz neemt ruim te tijd voor de eerste jaren van de band, maar naarmate het boek vordert neemt het detailniveau wat af. Het is geen ramp, want de eerste jaren van de band vind ik persoonlijk het interessantst. Remain In Love wakkerde ook de interesse aan voor Tom Tom Club, de eigen band van Tina Weymouth en Chris Frantz en die band is toch een stuk interessanter dan ik in de jaren 80 dacht.
Aan het bestaan van Talking Heads kwam in 1991 al een einde, maar de band is tot op de dag van vandaag invloedrijk. De albums van de band ken ik stuk voor stuk sinds de dag waarop ze werden uitgebracht, maar het verhaal van de band kende ik nog niet. Het wordt mooi verteld door Chris Frantz. Erwin Zijleman